Søvn – 4 gode grunner til at du bør gå å legge deg nå

Går du rundt og er sulten hele tiden, kan det være fordi du sover for lite.

Det sies at en god natt med søvn er viktig for å fungere optimalt dagen etterpå. Denne påstanden er godt dokumentert i litteraturen.

Mangel på søvn, eller lite søvn vil gjøre at du spiser mer, forbrenner mindre og at du mister en større andel muskler på diett.

I noen studier så sammenlignes effekten av en normal natt med søvn (8 timer) med ingen søvn, mens det i andre undersøkelser gjøres sammenligner som går på mengden søvn (f.eks 4 og 8 timer). I stort sett de fleste studier ser man en vesentlig forskjell mellom deltagere som sover mye og lite eller ingenting.

Et samfunnsproblem?

Stadig flere av oss har skiftarbeid og ugunstige arbeidstimer. Forfatteren av den ene studien jeg siterer forteller at søvn trolig er noe av det viktigste for å holde seg vektstabil.

– Etter en natt uten søvn registrerte vi stor hjerneaktivitet hos deltagerne i det området som påvirker vår lyst på mat. Med bakgrunn i det vi vet om menneskets søvnvaner er det grunn til å trekke en sammenligning opp mot risikoen for å legge på seg. Det vil derfor være viktig å anbefale folk å sove omtrent åtte timer hver natt, for å holde seg vektstabil.

Vår erfaring er at mangel på søvn, eller lite søvn øker sannsynligheten for at du tillegger deg dårlige kostvaner og spiser mat du egentlig burde holdt deg unna.

Med bakgrunn i de studiene som er sitert ovenfor vil vi anbefale alle å få minimum 6
timer med søvn hver natt. Spesielt viktig blir det når du spiser mindre og trener mer enn du har gjort.

Sover du nok? 21 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.