Lone Norås – Gjør det for din egen del

Ingebjørg Berg Holm går til angrep på det nye kroppsidealet «Sterk er det nye tynn». Blogger og fitness-utøver Lone Norås er veldig uenig i kritikken.

innvendig

Faksimile fra NRK.no

Det sies at Sterk er det nye tynn, men den kjøper ikke interiørarkitekt Ingebjørg Berg Holm. I et innlegg på NRK.no ønsker hun å ta et oppgjør med det hun betegner som et «fitness-ideal som fortsatt består av den samme gamle, kontrollerende uoppnåelige skiten». Det er blogger og fitness-utøver Lone Norås veldig uenig i.

Generelt fører en slik livsstil inkludert styrketrening til et sunnere kosthold, en sterkere kropp med mer muskler, bedre mental og fysisk helse. Personlig har jeg aldri hatt det så bra som nå, både med tanke på trivsel i min egen kropp og hvor lykkelig jeg er til sinns. Jeg kan se tilbake på tiden hvor jeg spiste som Ola Nordmann og kan med hånden på hjertet si at jeg trives mye bedre nå. Før bestod kostholdet mitt av mye karbohydrater som ga meg store svingninger i blodsukkeret. Når jeg la om til et kosthold mer mer protein og sunnere karbohydrater fikk jeg mye mer energi.

Før og etter min nye livsstil

Her er jeg for to år siden, som danser. Ikke spesielt muskuløs, og ikke med et stabilt enerignivå.

To år senere: sterkere psykisk og fysisk. Dansingen har gitt meg mye, men Fitnessen har gitt meg alt.

Unyansert og forutinntatt

Det nye kroppsidealet er akkurat som det gamle: Det setter høye krav til kroppens utseende. Så blir funksjonsevnen så som så, ettersom hvor ekstremt utseende man går etter.

Det er ingen dans på roser å konkurrere, det er snarere hardt, men det er fordi du skal jobbe med å få ned fettprosenten og få fram definisjonene i musklene. Det er vanskelig å oppnå dette uten kaloriunderskudd og trening.

Her er det mange som tror at du må overtrene og nærmest bli syk for å komme i konkurranseform, men det er langt fra sannheten. Kroppen er skjør og i tiden før man skal konkurrere må man ta flere hensyn, blant det å redusere belastningen for deriblant å unngå skader. Det er fint mulig å komme i konkurranseform uten å bli syk – det handler om å ta alt med måte. Mitt aller beste tips er å lytte til kroppen for overdreven trening og alt for lite mat, kommer du ikke langt med.

Om du ønsker å konkurrere i fitness bare for å bli tynn, så konkurrerer du på feil grunnlag. Du bør konkurrere fordi du liker synet av en muskuløs og veltrent kropp. Og viktigst av alt: du elsker å trene.

Ta vare på deg selv

 «Sterk er det nye tynn!» «Spis som en mann, tren som en mann, få en kropp som en gudinne!» Fitnessfolkets slagord har blitt allemannseie, og det klinger bra. Men er det sant?»

Ja, hvorfor skulle det ikke være sant? Menn er riktignok fysisk sterkere enn kvinner, men kvinner bør og skal trene etter de samme prinsippene som mannfolkene. Om det er noe jeg misliker, så er det de som tror at tung trening er forbeholdt menn.

Jeg synes artikkelen er svært forutinntatt, pessimistisk og negativ uten at den reflekterer over emnet på ærlig og åpen måte. Å oppfordre oss til å bli sterk er noe av det sunneste du kan gjøre.

Jeg simpelthen elsker å se på kvinner som tar vare på seg selv, på kroppen og helsen sin. Noen få prosent tar steget lengre og velger å konkurrere i fitness – enten i form av Bikini Fitness, Athletic Fitness eller Body Fitness. Det som er viktig er at de som deltar gjør det av de riktige grunnene.

Derfor er det min klare og tydelige oppfordring at: Driv med fitness, enten på hobby eller konkurransenivå  og lev sunt for din egen del – ikke fordi det er det nye kroppsidealet.

Hva mener dere? Er Berg Holm inne på noe, eller uttaler hun seg her på et for tynt grunnlag? 36 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.