Magnus halverte fettmassen på ett år med LCHF

Magnus fikk snudd om på livsstilen med LCHF. Les historien hans her.

magnus_LCHFMagnus hadde alltid vært en glad og aktiv gutt som ung. Familien dro på skiturer om vinteren, på sykkel og i fjellet om sommeren, spilte fotball og hadde et vanlig norsk kosthold. – Vår familie lagde alltid maten fra bunnen av, vanlig husmannskost, forteller Magnus. Men på ungdomsskolen økte vekten – sakte, men sikkert. Det ble mer godteri, mer ferdigmat og flere turer på butikken. – Sukkersuget ble konstant. Jeg måtte oftere og oftere ha noe søtt.

Det tok Magnus 3-4 år å øke vekten fra 80 til 110 kilo.

Den første inspirasjonskilden - leder av Fagrådet til Kostreform for bedre helse, Pål Jåbekk

Pål Jåbekk

Jeg ble flau og deprimert, livet så mørkt ut. Jeg var så flau over egen kropp og vekt at jeg nektet å bli fotografert. Etter å ha møtt veggen sommeren 2013, bestemte jeg meg i august for å ta tak i livet mitt, med en ny start. Kostholdet skulle forandres, jeg skulle i gang med fysisk aktivitet igjen. Mamma anbefalte meg boken til Pål Jåbekk. Den ble bestilt, og i løpet av en måned hadde jeg en ny forståelse for sammenhengen mellom kost, vekt og trening. – Dette var spennende, og plutselig gikk det opp for meg hvorfor jeg ofte reagerte dårlig på brød. Boken forklarte hvor problematisk korn er for magen og tarmene.

1. september 2013 begynte Magnus’ kostholdsreise, og den er ikke ferdig ennå.

MØT PÅL JÅBEKK PÅ ELDORADOGÅRDEN BOKHANDEL 25. MARS  I REGI AV KOSTREFORM

– Jeg bestemte meg for at jeg skulle forandre livet mitt for alltid, og gjorde derfor meget mye ut av dette, tok mål av hele kroppen, veide meg på bodyscann på Balderklinikken for å se forholdet mellom fett og muskler og gikk til innkjøp av nærmere 20 bøker om trening, helse og kosthold, men med mest fokus på kosthold for vektnedgang og bedre helse.

Den første måneden trente han overhodet ikke.

I de første ernæringsbøkene lærte Magnus hvordan  blodsukker og insulinproduksjon henger sammen, hvordan dette skaper sultfølelse og utsetter en for søtsug og dermed søtsaker. Og det er et kjent syn: – Dette fører til stadig sultfølelse, at man småspiser, får et sug etter noe søtt og lett spiser for mye kalorier, og det blir vanskelig å holde seg unna alt det som er usunt, forteller Magnus.

Nå vet han at det å ha fokus på den maten vi mennesker alltid har spist – kjøtt av alle slag, fisk, egg, grønnsaker, nøtter og bær – det er den naturlige maten, sier han.

Fortell om begynnelsen på kostholdsendringene?

– Det første var å kutte ut alt av brus, godteri, potetgull og sjokolade. Det gjorde jeg den første uken. Neste uke kuttet jeg ut brød, pasta, ris og poteter, stivelsesrike karbohydrater. Så reduserte jeg noe på melkeproduktene og frukt, mens jeg spiste mer av skikkelig smør. Nå skulle det aldri mer bli ferdigmat, margarin eller dårlige matoljer!

På to måneder gikk Magnus ned 7 kilo.

– Jeg kunne spise meg mett! Jeg sluttet å telle kalorier, jeg spiste god, ordentlig og naturlig mat som jeg lagde fra bunnen av. Det var på alle måter en skikkelig god start for Magnus.

Hva med trening? Du «må» jo trene for å gå ned i vekt?

– Jeg følte egentlig ikke noe behov for å trene i det hele tatt, så jeg bestemte meg for å droppe det i et helt år – bare for å se hvor mye vektnedgang et perfekt kosthold kunne føre til. Det ble litt av en reise, en reise som i dag har gitt meg en genuin interesse for ernæring, trening og helse. – Jeg hadde jo forsøkt å gå ned i vekt mange ganger før, spise mindre og trene mer, men det funket dårlig. Derfor er det nå fokus på det som virker. Selv om fortsatt mange mener det eneste som gjelder er kalorier inn vs. kalorier ut, så vil mange ikke klare å gå rundt sultne med ustabilt blodsukker og søtsug. Det er også mer utfordrende å trene når du kommer over 100 kilo, mener Magnus:

Med lavkarbo, paleo og LCHF har vi en naturlig tilnærming til det hele.
Det blir i tillegg god mat og god helse, ikke jo-jo slanking. 

1 år senere:

Magnus koser seg når han forteller om resultatene etter ett år. – Nå har jeg gått ned 21 kilo i vekt, 444bare på naturlig mat, sjeldent noe ferdigmat, som regel mye grønnsaker, fisk, kylling, kjøtt, smør, lavkarboklassikeren egg & bacon, fløte, fet saus og litt bær av og til. Jeg har ikke telt kalorier, aldri vært sulten og stoppet å spise når jeg har følt meg passe mett. (Hører du Sten Sture Skaldeman? Red.anm.) Spiser man seg god og mett med rikelig fet mat, så er man mett lenge. Da får kroppen tilgang til egne fettreserver. Med en egg & baconfrokost kan man stå seg i 6-7 timer før man blir sulten igjen.

Heller ikke redd for egg & bacon?

– Egg er en av de mest komplette matvarene som finnes, der finner du omtrent alt av vitaminer og mineraler, i tillegg til fett og proteiner. Godt bacon inneholder fett og protein, og smaker godt. Her er det ikke mye karbohydrater. Slik mat er kroppen skapt for å spise, sier Magnus.

Med Magnus’ kosthold endret kroppssammensetning seg på ett år dramatisk i positiv retning. Blant annet gikk muskelmassen opp fra 48,5% til 63,8% og fettprosenten ble nesten halvert, fra 43,0% til 26,5%. 

TALLENES TALE:

Tallenes tale

Hadde du en forståelsesfull lege, eller ble du advart?

– Jeg var hos legen før jeg la om kosten, og så etter 15 måneder. Gjennom perioden tok jeg body scan cirka hver annen måned for å følge utviklingeni kroppssammensetningen. Foruten en bedre kropp fikk jeg lavere blodtrykk, bedre kolesterolverdier, bedre søvn, mindre kviser og andre småplager. Helsen og energien ble bedre, hele min nærmeste familie merket det. Livsgleden var tilbake, og kosthold var blitt en ny hobby.

Magnus’ mamma har levd på lavkarbo i flere år, og var naturlig nok både glad og stolt over resultatene så langt.

– Hun er veldig glad for at jeg er blitt så interessert i mat, sier Magnus som nå skal begynne på Tunsberg Medisinske skole for å studere til å bli kostholdsveileder. Han har også blitt medlem i Kostreform for bedre helse.

Nå er det gått halvannet år siden Magnus begynte sin reise. Resultatene sier sitt, og han gleder seg til å begynne å studere kosthold. Ved siden av å jobbe med blant annet omega-3 som selvstendig forhandler, tjener han penger ved å jobbe ekstra på RIMI. – Jeg blir av og til fristet når jeg er på jobb, men synes faktisk synd på de 90 % som handler mye ferdigmat. Nesten ingenting av det som er i butikkhyllene er normal og naturlig mat. Av og til får jeg snakket litt om kosthold med folk i kassa, det er stas. Det er lett å se hvem som er kostholdsbevisste og ikke. Det går dessverre veldig mye i brød … men folk er flinke til å kjøpe grønnsaker, og det er jo fint!

– Med en omlegging til naturlig mat blir man god og mett, og mister etter hvert lysten på de «lette» løsningene, avslutter Magnus.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.