Marte Elverum – Om fjoråret, Dietmar, og sjansene for VM-gull

Stjørdalsjenta Marte Elverum (22) gjør seg klar for en ny og spennende konkurransesesong.

m2

Etter å ha lagt bak seg et turbulent år med ryggproblemer, ser nå Marte Elverum framover mot det som hun håper skal bli et begivenhetsrikt år som hun ønsker å trone med både EM og VM gull som sisteårs junior. Allerede som 17 åring gjorde hun seg bemerket da hun i konkurranse med utøvere som brukte drakt, satte ny norgesrekord for ungdom i markløft.

I år har hun satt seg to store mål. Det første går i Russland og er utstyrsfritt VM. Her går hun selvsagt for det edleste metallet!

De harde fakta

  • Alder: 22 år
  • Vekt: -72 kg.
  • Klubb: KK67.
  • Sponsor: ExtremeFitness
  • Beste løft med utstyr: 223kg i knebøy, 115kg i benkpress og 200kg i markløft.
  • Beste løft uten utstyr: 155 kg i knebøy, 92,5kg i benkpress og 180kg i markløft.
  • Beste plasseringer: 1 plass markløft-VM 2011, 2.plass sammenlagt VM-2011 og 1.plass markløft-EM 2012.
  • 3 viktigste konkurranser i år: Junior-EM April – Raw-VM Juni – VM med utstyr Aug/Sep.

Et tøft år – Både personlig og idrettsmessig

Fitnessbloggen: Du har nettopp lagt bak deg et tungt år med en kronglete rygg. Kan du fortelle litt om året som har gått?

Marte Elverum: For å si det mildt så var 2012 et drittår – både personlig og idrettsmessig. Når ting ikke stemmer helt på det personlige planet kan det raskt ha innvirkning på treningen. I tillegg til det, så sa ryggen virkelig stopp, noe som hemmet utviklingen i det som egentlig er min beste øvelse – nemlig markløft.

Jeg startet sesongen med å dra meget lette 200 kg i markløft på RM i februar, noe som førte til store forventninger utover sesongen. Framgangen i markløft uteble. Etter å ha bommet på 205 kg i markløft på VM i Polen som førte til at jeg mistet gullet i markløft samt sølvet sammenlagt bestemte jeg meg virkelig for å få orden på ryggen(det er lett å tenke «hvorfor gjorde hun bare ikke noe med det», men jeg lover at jeg prøvde, jeg har vært til utallige forskjellige behandlere uten at ting ble bedre).

Jeg var så heldig å  få til et samarbeid med en postrolog hos Klinikk Askim og en muskelterapaut. Nå har jeg opp til flere behandlinger i uken og forskjellen er helt ubeskrivelig. Jeg har ingen smerter og jeg får faktisk til å trene alle markløftøktene mine som planlagt og vel så det. Jeg kan ikke engang beskrive hvor deilig det faktisk er å ha en kropp som fungerer i motsettning til tidligere år!

m3

Vil sette nye rekorder

Fitnessbloggen:Nå som ryggen kjennes bedre, hvilke ambisjoner og mål har du for 2013? Det er ditt siste år som junior.

Marte Elverum:Først og fremst er jeg er sulten på en saftig pers i markløft! Deretter er målet å plassere meg bedre enn hva jeg har gjort tidligere år(2. plass sammenlagt jr-VM 2011, 2. plass sammenlagt jr-EM 2012). Tidligere var jeg veldig innstilt på spesifikke tall, men nå er planen å løfte det jeg løfter, det eneste jeg skal sørge for at det er mer enn alle andre.

Fitnessbloggen: Blir dette året et litt sånn skal/skal ikke være, eller vil du uansett være kjempemotivert når du stiller som senior neste år?

Marte Elverum:Dette blir uten tvil et hardt og viktig år for meg. Dagene består av trening, mat, behandlinger og litt mer trening. Jeg føler meg utrolig heldig som har så mange gode venner og treningspartnere i styrkeløft, som gjør hver trening gøy og motiverende! Når det er sagt, har jeg lyst til å ta en måned eller to helt fri fra styrkeløft(ja, som om jeg klarer det!) når denne sesongen er over. Jeg tror det er viktig med noen planlagte avbrekk i blant for både kropp og sjel. Jeg har selvfølgelig planer om å fortsette løftingen som senior, men kan se for meg at det blir hardt å gå fra å være topp tre på jr-VM til å være heldig om jeg havner på en 6.plass når jeg går inn som senior på VM!

Er veldig sugen på gullet

Fitnessbloggen:Som nevnt innledningsvis skal du i år både delta på VM i utstyrsfritt i Russland og senere i USA med utstyr. Hva håper du på å få utrettet her? Vil det handle om å slå gamle perser, eller handler alt om det edleste gullet?

Marte Elverum:Jeg synes jo gull er en fin farge. Neida, først og fremst gleder jeg meg masse til å løfte på Raw VM i Russland! Både fordi det er første Raw VM som blir holdt og det faktum at det er i Russland. Russland er jo styrkeløftens mekka! Bare det å løfte i Russland blir stort for meg. Her aner jeg ikke hva jeg skal forvente av konkurranse, da det er første gang det har VM-status. Det vil bare tiden vise. Men kan nevnes at jeg løftet 425 kg på RM for å kvalifisere meg, og på Raw World Cup i fjor ble åpen klasse -72 vunnet med 425 kg :-) Jr-VM i Texas blir mitt siste internasjonale stevne som junior, så jeg ønsker å gi juniorkarrieren en verdig avslutning.

Fitnessbloggen:5. En mye diskutert sak det siste året er dette med styrkeløft og utstyr. Hva mener du om styrkeløft og utstyr? Ser du noen fordeler og ulemper?

Marte Elverum:Det er veldig menneskelig å være redd for forandringer. For hva om styrkeløft viser seg å bli kjedelig om det kun blir rawløfting? Vil vi miste mange løftere til andre forbund og bli enda mer spredt? Jeg liker veldig godt rawløftng, men jeg vet ikke om jeg ønsker at utstyret skal forsvinne.

En av grunnene til at jeg ønsker å stille på raw VM er for at jeg ønsker å oppleve hvordan det er å løfte på et stort internasjonalt stevne raw. Vil man få det samme adrenalinkicket som med utstyr? Vil det bli like spennende, eller vil det bli mer forutsigbart og dermed kjedelig? Men en stor fordel med rawløfting er jo at det gjør styrkeløft mer tilgjengelig for folk, mer forståelig for tilskuere og lettere å relatere seg til for gymrotter.

Det vil bli likt for alle, billigere, ja fordelene er mange. Men det er også noen ulemper. Jeg kan se for meg at vi kan få mer dopingproblematikk ettersom man kan trene seg opp på et høyt nivå uten å være i en styrkeløftklubb(hvor kunnskapen om utstyr befinner seg, samt gode anti-dopingholdninger), muligens økt skaderisiko også.

Dietmar eller Tuscherer?

Fitnessbloggen: Med bakgrunn i blant annet et intervju på Fitnessbloggen blusset det opp en diskusjon i etterkant om hva som er det beste av et RPE/Tuscherer inspirert oppsett og Dietmar. Hva er dine tanker om det og kan du i korte trekk gjøre rede for hva du mener?

Marte Elverum:Jeg vil først og fremst påpeke at ingen noen gang har sagt at Dietmar sine treningsprogrammer og prinsipper er den eneste måten å bli sterk på. Grunnen til at omtrent alle styrkeløftere i Norge anbefaler og selv trener etter Dietmar sine programmer er fordi vi vet de fungerer, det er avanserte programmer som er lette å tilpasse, de har ikke en lineær progresjon, de er nøye kalkulert mtp. mengde/intensitet/belastning.

Tuscherer trener mange landslagsutøvere i USA som viser god og stødig progresjon, så det er ingen tvil om at hans prinispper også funker. RPE er basert på dagsform, men om man er konkurrerende utøver i styrkeløft kan man ikke alltid trene på dagsform(etter min mening). Dietmar sine programmer er utviklet for å treffe formtopp EN spesiell dag – nemlig konkurransedagen. Mike Tuscherer selv er jo et godt eksempel på at hans programmer kanskje mangler denne formtoppingen.

Den som prøver å argumentere mot Dietmarprogrammer ved å si at de er så statiske og man dermed kan risikere å enten bli overtrent eller rett og slett gå glipp av progresjon pga. for lett trening bør virkelig sette seg inn i hvordan dette fungerer. Disse programmene er laget for at en trener skal trene en utøver og følge den opp(som Dietmar gjør med sine utøvere), dermed justeres belastningen etter hvordan treningen går. Ja, altså i korte trekk…

Fra Krav Maga til Styrkeløft

Fitnessbloggen: Hvorfor valgte du akkurat styrkeløft som din sport? Hvorfor ble det ikke vektløfting eller strongman?

Marte Elverum:Jeg kom inn i styrkeløft ganske tilfeldig og hadde igrunn ingen planer om å konkurrere, men det viste seg at jeg hadde sjans på norsk rekord i markløft for ungdom, så jeg tenkte «jaja, må jo bare kjøre på». Etter 16 uker på styrkeløftprogram stilt jeg på mitt første stevne i 2008 og tok 135 kg i markløft uten drakt som ble norgesrekord! Jeg synes det var veldig gøy å konkurrere, men fortsatte med Krav Maga/BJJ ved siden av å trene styrkeløft. Jeg hadde planer om å reise til Paris for en BJJ-turnering, men klarte like før å brekke en finger og få en rift i et ligament ved kneet. Dermed ble det uaktuelt å reise til Paris.

Jeg er et konkurransemenneske, så kort fortalt så bestemte jeg meg for å satse på styrkeølft i 2010. Da sluttet jeg med kampsport og satte meg mål om plass på landslaget. Mye av grunnen til at jeg valgte å satse på styrkeløft var nettopp fordi det er så godt organisert her i Norge. Vi har et meget velfungerende landslag med gode landslagstrenere,  og sist men ikke minst, et utrolig godt og inkluderende miljø!

Vil ikke konkurrere i fitness

Fitnessbloggen:Vil du være styrkeløftjente for alltid, eller kan det være at vi får se deg iført bikini på en scene, eller i en annen sport? Vi har hørt noen rykter om at du var ganske habil i Brasiliansk Jiu-Jitsu før du begynte med styrkeløft.

Marte Elverum:Jeg vil nok alltid være inne i styrkeløftmiljøet, men jeg skal innrømme at det frister å prøve seg på andre baner når jeg ikke lenger skal konkurrere i styrkeløft. Da tenker jeg i retning BJJ/MMA. Jeg er veldig glad i kampsport og savner å trene det. Ville vært interessant for meg å se hvordan jeg kunne gjort det der også.

MEN, ingen vil noen gang se meg på scenen iført bikini. Jeg har virkelig ingen interesse for BF/Bikini/Bygging etc. Selvfølgelig er det en prestasjon i seg selv å komme i konkurranseform som de gjør, men jeg mener det ikke har noe med idrett eller sport å gjøre i det hele tatt. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig å trene og kun ha utseende i fokus. Kunne vel ha lagt ut om dette i det vide og brede og blitt plassert i den «haters gonna hate»-boksen. Men vi stopper her.

m5

Knebøy fem dager i uken

Fitnessbloggen: Du trenes av landslagstrener for juniorer, Lars Samnøy. Hvilken oppfølging får du fra han?

Marte Elverum: Jeg rapporterer til Lars hver uke hvordan treningen har gått, med RPE på alle baseløft og eventuelle kommentarer til øktene. Jeg får tilsendt nytt program hver uke, hvor Lars tilpasser etter hvordan treningen har gått. Etter hvert stevne har vi en grundig evaluering samt videre planlegging. Takket være denne tette oppfølgingen vi på landslaget får kan vi vise god progresjon år etter år.

Fitnessbloggen: For en stund siden fikk vi vite om et styrkeløftprosjekt hvor halvparten av deltagerne kjørte med ekstremt høy frekvens. Hvilke tanker har du om frekvens og øvelser? Funker det på alle (gutter/jenter) og hvilke øvelser egner det seg kanskje best på?

Marte Elverum:Under frekvensprosjektet kom det fram at gruppen som hadde treningen fordelt over 6 dager kontra 3 hadde desidert størst økning – da spesielt i knebøy. Frekvensen på treningen vår er nok den største forskjellen fra andre styrkeløftnasjoners treningsfilosofi. Flere har spurt meg på internasjonale mesterskap: «er det virkelig sant at dere bøyer 5 dager i uka?». De fatter ikke hvordan det kan være mulig.

Når det kommer til frekvens på f.eks mark, kan jeg snakke ut i fra mine egne erfaringer og tanker rundt teamet. Jeg trener kanskje litt annerledes i markløft enn de andre på landslaget. Det virker som jeg responderer langt bedre på lavere frekvens og høyere intensitet i markløft. Det betyr at jeg har færre økter, men med tyngre vekter. Nå gjenstår det jo bare å dra en bra markløft for å bekrefte teorien min, hehe…

Fitnessbloggen: Du løfter jo mer enn de fleste guttene på gymmet. Kan du gi gutter og jenter som vil bli sterke noen tips i knebøy, markløft og benkpress?

Marte Elverum:TEKNIKK! Enkelt og greit: har du dårlig teknikk vil du kanskje ikke engang løfte det du er sterk nok til, du vil ha langt høyere skaderisiko samtidig vil du se ut som en idiot mens du gjør det. Derfor er mitt tips til deg som ønsker å bli sterk å ta kontakt med noen du vet kan teknikken sin! Neste steg blir å trene smart og få i seg nok næring for å ha utbytte av den smarte treningen.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.