9 grunner til at jenter ikke skal trene som menn

Menno Henselmans gir jentene 9 gode grunner til å ikke gjøre det samme som gutta på gymmen.

paulinenordin

Foto: Pavel Ythjall

De siste årene har vi blant annet hørt at jenter skal trene og spise som menn for å se ut som en gudinne.

Menno Henselmans (bayesianbodybuilding.com og cyberneticfitness.com) har publisert en en svært god artikkel om hvorfor kvinner ikke bør trene som menn.

I denne artikkelen tar vi en kort oppsummering av de viktigste poengene til at jenter ikke skal gjøre det samme som guttene.

LES OGSÅ – Advarsel jenter, så store muskler får dere av å trene styrke

Her finner du hele originalartikkelen (på engelsk), inkludert alle kilder: 9 reasons why women should not train like men

1. Jenter trenger ikke like mye karbohydrater

Kvinner trenger ikke like mye karbohydrater eller protein i kosten som menn fordi: Jamie-Eason-1

– Kvinner forbrenner mer fett , mindre karbohydrater, og mindre protein enn menn ved den samme treningsintensitet.

– Hormonet adrenalin brenner mer fett hos kvinner enn menn.

– Kvinner har naturlig høyere fettprosent enn menn. Fettlagrene kan brukes som primær energikilde og dermed er ikke karbohydratbehovet like stort.

– Kvinner har glykogen- og proteinsparende metabolisme.

– Høykarbo-/lavfettkosthold er en dårlig idé for kvinner.

2. Kvinner gjør det bedre med høyere antall repetisjoner

– Muskelfibertypene endrer seg til type I hos kvinner som trener styrke, mens de endrer seg til type II hos menn som trener styrke.

– Siden kvinner har mer av  «slow-twitch»-muskelfibre så bør kvinner trene med flere repetisjoner per sett.

3. Kvinner tåler treningsmengde bedre

– Å ha større og flere type I muskelfiber gjør at kvinner tåler volum bedre enn menn.

– Østrogen er anti-katabolsk som bidrar i muskelreparasjon, reduserer proteinnedbrytning under Strong-woman-pull-uptrening og beskytter mot muskelskader.

4. Kvinner bør trene mindre eksplosivt

– Den overlegne arbeidskapasiteten til kvinner forsvinner når de trener med vekter som nærmer seg 1 RM (maksrep.).

– Kvinners nervesystem er ikke like effektivt som hos menn.

– Menn er mer eksplosive enn kvinner, og kan generere kraft raskere enn kvinner.

5. Kvinner responderer bedre til kardio med  «steady state» enn HIIT

– Siden kvinner ikke responderer like bra på høyintensitet intervalltrening, så passer «steady state»-kardio bedre.

6. Kvinner gjør det bedre med lavere løftetempo

– Siden kvinner er mindre eksplosive enn menn, så kan kvinner utføre repetisjoner med mer kontrollert og mindre eksplosivt løftetempo.

7. Kvinner tåler metabolsk stress bedre

– Kvinner tåler metabolsk stress bedre enn menn, selv når menn og kvinner på samme styrkenivå sammenlignes.

– Kvinner har et lavere arterielt blodtrykk under trening og får derfor mer blod og oksygen til Jamie-Eason-2musklene enn menn.

– Kvinner holder ut lengre enn menn fordi det hoper seg opp mindre metabolitter (melkesyre osv.) i blodet hos kvinner.

8. Kvinner trenger ikke like mye hvile mellom sett

– Kvinner henter seg inn raskere enn menn mellom arbeidssett.

9. Kvinner kan ha høyere treningsfrekvens

– Kvinner kommer seg ikke bare raskere mellom hvert sett, kvinner henter seg også raskere inn mellom hver treningsøkt.

Konklusjon

Kvinner er bedre tilpasset trening som er nærmere utholdenhetsspekteret enn menn.

LES OGSÅ – Ikke nødvendig med karbohydrater etter styrketreningen

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.