Styrketrening er med på å redusere risikoen for diabetes type 2

Nedslående rapport viser at så mye som 10 % av verdens befolkning vil ha diabetes i år 2035.

styrketrening

Det har lenge vært kjent at fysisk aktivitet senker risikoen for å utvikle diabetes type 2, men nå kobles styrketrening med redusert risiko for å utvikle livstilssykdommen. Ifølge en ny studie så har kvinner over 30 som trener styrketrening i mer enn 150 min i uka hele 30 – 40 % lavere risiko for å utvikle DT2 enn kvinner som ikke trener (1). Effekten blir større om du kombinerer styrketrening med kondisjonstrening.

thuis-je-biceps-trainen

En rapport gjort av AGS (The American Geriatrics Society) viser at så mye som 10 % av verdens befolkning vil ha diabetes i år 2035 (2), men det skal altså ikke mer enn drøye 2 timer med trening til i uka for å kraftig redusere sannsynligheten for å bli en del av denne statistikken.

Les også – Sunnere kosthold med 5 supre grep

Diabetes type 2 er en tilstand hvor kroppen ikke klarer å produsere nok insulin, eller så ignorerer cellene hormonet – cellene er «insulinresistente». Begge tilfellene resulterer i at blodsukkeret stiger til et usunt høyt nivå – du får hyperglykemi. Så hvordan kan styrketrening redusere risikoen for DT2 så mye? Én teori er at å styrke muskelaturen gir bedre insulinsensitivitet og derfor unngår insulinresistens. Styrketrening har også en god effekt på energibalansen som hjelper med å forebygge overvekt.

Trener du ikke styrketrening, men vurdere å begynne? Ta en titt på guiden vår styrketrening for nybegynnere, og stikk innom forumet for hjelp til å komme i gang.

Referanser

  1. http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal.pmed.1001587
  2. http://www.cbsnews.com/8301-204_162-57612369/10-percent-of-world-will-have-diabetes-by-2035-report/

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.