Tips som gir bedre motivasjon

Vi kan aldri få nok motivasjon. Her får du noen svært gode råd av Madeleine Wessman.

Januar kjennetegnes av at vi er fylt med masse entusiasme og pågangsmot. Treningssentrene er overfulle og nye dietter prøves ut. Her hjemme ryddes det og alt legges til rette.

Men, så kommer februar. Den voldsomme entusiasmen er der ikke lengre og mange vender tilbake til sine gamle vaner og blir veldig frustrerte når de finner ut at motivasjonen til å stå på, begynner å forsvinne.

Så hva kan du gjøre?

Jeg vil gjerne dele en av de mest effektive måtene som jeg har funnet for restarte og fylle på min egen motivasjon.

LES OGSÅ – Slik klarte Roger å gå ned 50 kilo på under 1 år.

Trinn 1: Det negative.

Sett deg ned på et rolig sted. Lukk øynene i noen få minutter. For å få energi til å komme i gang igjen, spør deg selv:

  • Hvordan vil livet mitt se ut i 5 år hvis jeg fortsetter å holde meg på samme bane som nå?
  • Hvordan vil livet trolig bli verre for meg og kanskje også for menneskene rundt meg?

Det kan være ubehagelig, men prøv å gjør de negative konsekvensene så ekte som mulig i tankene dine – for så å kickstarte motivasjonen til å komme i gang igjen med en positiv endring.

Trinn 2: Det positive.

Deretter se på den andre siden av ting. Lukk øynene i noen minutter og spør deg selv:

  • Hvordan vil livet mitt se ut om 1 år hvis jeg holder meg til planen og fortsetter?
  • Hvordan vil det se ut om 5 år?
  • Hvordan vil livet bli bedre, ikke bare for meg, men for folk rundt meg som jeg elsker, hvis jeg holder meg til det?

LES OGSÅ – Riktig musikk får deg til å trene hardere

Trinn 3: Din mest personlige motivasjon.

Enda viktigere enn spørsmålene ovenfor, så bør du prøve å finne din unike og personlige grunn for å gjøre denne endringen.

Et eksempel er at det å komme i bedre form vil kunne gjøre deg mer positiv, optimistisk og energisk. De to første trinnene er effektive, men det siste trinnet er det aller viktigste.

Så lukk øynene dine i noen få minutter. Søk etter disse personlige grunnene dine. Svaret kan kanskje være at du vil gjøre det på grunn av helsa, for hvis ikke du gjør det, så vil du ikke ha overskuddet til å ha det gøy og leke så mye som du måtte ønske med barna dine mens de enda er ung, og for sliten til å vie dem kvalitetstid mens de vokser opp.

LES OGSÅ – 13 tips som øker treningsmotivasjonen

Motivasjon kan brukes til alt

Hvis du ønsker å foreta en endring i de økonomiske vanene dine, så kan det være at du alltid har drømt om å dra til Hawaii, eller besøke Maldivene med din store kjærlighet?

Hvis det er større effektivitet på jobben, eller en forfremmelse som er målet slik at du i større grad sikrer deg selv og familien din økonomisk trygghet, bør du prøve å fylle deg selv med ny og ekte motivasjon.

Hent så et ark. Skriv ned det mest personlige og følelsesmessig engasjerende svaret du fant. Plasser arket på en plass hvor du ikke kan unngå å se det hver eneste dag. Det kan være på jobben, på nattbordet, eller på kjøleskapet.

Dette vil gjøre det lettere å holde fokus på hva som er viktigst, og ikke gå seg vill i hverdagen. Og du kan gjenta øvelsen når du trenger påfyll av motivasjon.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.