Frukt er sunt, også på diett

Til tross for et beskjedent innhold av fruktose, blir frukt sett på som noe du bør holde deg unna på diett. Dette har du ingen grunn til.

frukt1

Mange eksperter skal ha oss til å tro at frukt ikke er så sunt som det blant annet myndighetene skal ha oss til å tro. Argumentasjonen handler om det angivelig høye innholdet av fruktose og sukker i frukt.

For mye av noe er aldri bra, enten det er frukt, aspartam, vann eller omega-3 fettsyrer, men det er ingen grunn til å holde seg unna frukt, enten du vil opp eller ned i vekt. Argumentet om fruktose og sukker er i beste fall useriøst.

Frukt inneholder livsviktige mineraler, vitaminer, antioksidanter, fiber, og en rekke stoffer vi enda ikke har oppdaget eller kartlagt, i tillegg gir det god metthetsfølelse. Innholdet av fruktose – en sukkerart spesielt lavkarbo-tilhengerne er livredd, er faktisk veldig lavt; 3 til 6 gram per enhet. Hvorfor kutte ut noe vi har spist siden steinalderen? (6)

Frukt, fruktose og glykogen

I leveren omdannes fruktose til glykogen som lagres i hydrert form, det vil si med 2,7 gram væske per gram og 0,45 mmol/g kalium (4,5). En person på 80 kilo har kapasitet til å lagre cirka 500 gram glykogen totalt, hvorav rundt 100 gram i leveren. Så fremt du ikke overspiser, er frukt en veldig god kilde til karbohydrater. 

Mange hevder at det et fruktose-inntak på mer enn 100 gram om dagen er spesielt usunt, og uten at vi må ta stilling til akkurat den påstanden, kan vi likevel se nærmere på innholdet av fruktose i 5 frukt; eple, pære, banan, kiwi og nektarin. Per 100 gram inneholder nektarin 1,3 gram fruktose, mens pære inneholder mest med 6,2 gram. Du skal med andre ord spise veldig mye frukt før du nærmer deg den «magiske» 100 grams-grensen til kritikerne.

Kort oppsummert: Det er ingen grunn til å frykte et moderat inntak av frukt. Frukt er sunt, enten du vil opp eller ned i vekt.

Hvor mange frukt spiser du i løpet av en dag? 12 Svar

Referanser

  1. Diet, muscle glycogen and physical performance
  2. Effects of exervise on protein and aminoacid metabolism. Med Scio Sports Exerc
  3. http://www.fitnesstomorrow.no/?pg=artikler&id=40
  4. ACSM’s advanced exercise physiology. Charles M. Tipton, American College of Sports Medicine, Michael N Sawka, Ronald L. Terjung, Charlotte A Tate
  5. Glycogen storage: illusions of easy weight loss, excessive, weight regain, and distortions in estimates of body composition
  6. http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1014409
  7. S.H.A. Holt, J.C. Brand Miller, P. Petocz, and E. Farmakalidis, «A Satiety Index of Common Foods,» European Journal of Clinical Nutrition, September 1995, pages 675-690.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.