Nei, frukt gir deg ikke rynker og gjør deg heller IKKE feit!

Nok en gang dukker det opp tullinger på nett som forsøker å demonisere frukt. Du har ingen grunn til å frykte frukt, heller ikke på diett!

10621223_10152723514415329_876692771_o

I forrige uke ble det blitt publisert en video på YouTube som fungerer som skremselspropaganda mot å spise frukt. Det blir bl.a. påstått at frukt er fandens verk for kroppskomposisjonen vår. «Frukt er godteri», «frukt er kun en sukkerbombe, full av fruktose som gjør deg feit», «du får rynker av frukt» osv.

Dette er ganske voldsomme påstander, og noen tror dessverre på det.

Hva finner man i frukt?

Frukt er en matvare som er stappfull av næring på lite kalorier. Frukt inneholder sukker (glukose og fruktose), fiber og masse mikronæringsstoffer. Den «store stygge ulven» er altså fruktose. Per 100 gram eple f.eks. finner vi ca 14 gram karbohydrater (sukker og fiber), hvor 10 gram er sukker. Så per hundre gram eple er ca 5 gram av sukkeret fruktose, og det er strengt tatt veldig lite. Men selv om fruktoseandelen i frukt er såpass lav, så er det enkelte som demoniserer frukt og mener at alle bør holde seg unna og at du blir feit av å spise et eple på diett.

Grunnen til at fruktose ikke er bra

Glukose er et karbohydratmolekyl som cellene våre er flittige brukere av og som kroppen vår også produserer selv. Fruktose derimot, er noe vi naturlig får i oss gjennom frukt. Andre, litt verre kilder til fruktose, er raffinert sukker og kilder som «high fructose corn syrup» som brukes mye som søtningsmiddel i brus i blant annet USA. HFCS brukes heldigvis ikke som søtningsmiddel her i Norge.

Glukose og fruktose metaboliseres på vidt forskjellige måter i kroppen. Hver eneste celle i kroppen vår bruker glukose som drivstoff etc. men for fruktose så er leveren det primære organet som kan metabolisere fruktose i signifikante mengder.

Her kommer grunnen til at fruktose har fått så dårlig rykte: Når folk spiser mat som inneholder mye kalorier og fruktose så blir det mye jobb for leveren. Leveren begynner da å lagre fruktosen som fett, og det er her frykten for frukt kommer inn.

Fruktose er «dårlig», men vi må tenke kontekst

Det finnes ingen tvil om at tilsatt sukker er noe vi bør unngå, og hovedgrunnen til at fruktose er så dårlig er pga den metabolske effekten fruktose har når det blir inntatt i store mengder. Men siden vi vet at tilsatt sukker er dårlig, så er det mange som tror at det samme gjelder for frukt, siden det inneholder fruktose.158420279

Ja, det finnes et tonn bevis på at fruktose er dårlig i store mengder, men dette gjelder altså ikke for de små mengdene vi finner i frukt. Det er nesten umulig å overspise fruktose kun gjennom en frukt eller to. Frukt er altså ikke bare en «vannpose full av fruktose», men er en matvare som er rik på næring, har lite kalorier og gir oss mye bra fiber.

Det er tilsatt raffinert sukker som er problemet, ikke de små mengdene med fruktose vi finner i frukt!

Eneste tilfellet når frukt bør unngås er om du har fruktose-intoleranse.

Så nyt frukten din med god samvittighet! 

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.