Nye nordiske retningslinjer – Mer fett og mindre karbohydrater

De nye nordiske næringsstoffanbelingene (NNR) anbefaler deg å spise mer fett og mindre karbohydrater enn tidligere.

Foto: Faksimile

Foto: Faksimile

Ifølge de de nye nordiske næringsstoffanbefalingene (NR2012) som ble lansert i går, kan du spise mer fett og mindre karbohydrater. Dette kommer fram i rapporten som publiseres hvert åttende år, sist i 2004.

Over 100 ernæringseksperter fra de nordiske landene har de siste fire årene gått gjennom relevant forskning på kosthold og sett på hvordan et sunt, nordisk kosthold bør settes sammen.

VIDEO –  Lanseringen av de nordiske næringsstoffanbefalingene (ekstern link)

De nye retningslinjene

Anbefalingene som ble publisert i går ser blant annet på anbefalt inntak av makro- og mikronæringsstoffer, samt aktivitetsnivå.

Fett

  • Enumettet fett: Det anbefales å øke inntaket til mellom 10 til 20 prosent (tidl. 10 til 15 prosent). Gode kilder til enumettet fett er rapsolje, olivenolje, macadamianøtter, peanøttolje, hasselnøtter, avokado, m.m
  • Mettet fett: Anbefalingen er uforandret på maksimalt 10 prosent. Mat med mye mettet fett er smør, palmeolje, storfe, sjokolade, margarin, ost osv.
  • Flerumettet fett: Bør utgjøre mellom 5 og 10 prosent, hvorav 1 prosent fra omega-3 fettsyrer. Gode kilder er fet fisk, tran/fiskeolje, linfrø m.m

KARBOHYDRATER

  • Totalt inntak bør ligge et sted mellom 45 og 60 prosent (tidl. anbefaling var 50 til 60 prosent).
  • Tilsatt sukker bør utgjøre maksimalt 10 prosent av energiinntaket.
  • Kostfiber: Anbefalt inntak er 25 til 35 gram fra fiberrik mat som fullkorn, frukt, bær, grønnsaker og belgfrukter.

protein

  • Totalt inntak av protein bør være mellom 10 til 20 prosent, tilsvarende rundt 1,1 gram/kg kroppsvekt. Proteinrik mat er fisk, kjøtt, en del meieriprodukter, egg, osv.
  • Eldre bør få i seg minimum 15 prosent av energien fra protein.

vitaminer og mineraler

  • Vitamin D: Anbefalingen er oppjustert fra 7,5 µg til 10 µg. For eldre er anbefalingen 20 µg/dag.
  • Selen: Anbefaling er økt fra 40 til 50 mg for kvinner og 50 til 60 mg for menn. Gravide kvinner anbefales samme mengde som menn; 60 mg.

fysisk aktivitet

  • Fysisk aktivitet: Det anbefales at du trimmer minimum 150 minutter i uken med moderat intensitet eller 75 minutter med høy. For ytterligere helsegevinst rådes det til at du bør være i moderat fysisk aktivitet i 300 minutter i uken eller med høy intensitet rundt 150min.
  • Barn og ungdom: Bør være i aktivitet minimum 60 min per dag med varierende intensitet (middels og høy).

LES OGSÅ – Den offisielle oppsummeringen av kostholdsrådene finner du her (ekstern link)

Referanser

  1. http://www.norden.org/en/publications/publikationer/nord-2013-009/
  2. http://www.slv.se/en-gb/Startpage-NNR/NNR5-News/A-draft-proposal-for-NNR-20121/
  3. http://helsedirektoratet.no/Om/nyheter/Sider/nye-nordiske-neringsstoffanbefalinger-.aspx
  4. http://www.norden.org/en/publications/publikationer/nord-2013-009/fact-sheet-nordic-nutrition-recommendations-2012
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.