Er du klar over antall sukkerbiter det er i en nutrilettbar?

Under lupen: Favorittsjokoladen til damer på slanker’n analyseres.

nutrilett2

Hvor sunn er egentlig denne sjokoladen?

*Oppdatert Mars 2015 – Nutrilett har endret innhold på produktet etter at denne artikkelen ble skrevet. Tabell har blitt oppdatert*

«Som en del av et lavkalori-kosthold» står det på pakken. På nettsiden står det at «Nutrilett hjelper deg ned i vekt». Mange oppfatter sjokoladen som et sunt og enkelt mellommåltid når man er på farta. Men det er sannsynligvis før du har sjekket næringsinnholdet.

Det store spørsmålet er jo: Hvor sunn er den og hva inneholder den?

Nutrilett versus. Japp

Næringsinnhold Peanøtt sjokolade (60g) Freia Japp (60g*)
Energi (kcal) 202 240
Protein 14 2,3
Karbohydrat 22 36,6
– Sukkerarter 8,8 Ukjent
Fett 6,5 9,3

* En Japp er 85 gram og er derfor justert ned til 60 gram.

Ved å sammenligne den med en av de mest kjøpte sjokoladene, Japp, ser man at det er noen ulikheter, men de er kanskje noe mindre enn forventet. Sukkerinnholdet er høyt i dem begge. Nutrilett inneholder cirka 3,5-4,4 sukkerbiter per sjokolade, mens Japp inneholder cirka 18. Nutrilettbaren inneholder også andre karbohydratkilder som også vil påvirke mengden energi du får i deg. Det er altså 17,5 g karbohydrater i baren når man trekker fra mengden fiber, selv om «kun» 8,8 g av disse regnes som sukker.

Proteininnholdet i Nutrilett er vesentlig høyere og kanskje en av få argumenter til å kjøpe den, protein metter tross alt litt. Fettmengden er derimot ikke vesentlig annerledes.

Så hva blir det til?

Litt sukker i kostholdet er selvsagt uproblematisk om du får dekket behovet for vitaminer og mineraler, men jeg ville kanskje foretrukket andre kilder enn en sjokolade kamuflert som måltidserstattter.

Selv om Nutrilettbaren har blitt en god del sunnere siste årene og er mye sunnere enn japp-sjokoladen, er sukkerinnholdet fortsatt litt for høyt til at jeg vil anbefale den som noe «magisk» mellommåltid for å gå ned i vekt. Skal du først spise en Nutrilettsjokolade, ville jeg ventet til lørdagskvelden, eller kanskje brukt den rett etter trening. Her vil den komme mer på sin plass.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.