Omega-3 fettsyre kan bedre depresjon

Omega-3 fettsyren EPA kan ifølge to samlestudier bedre depresjon.

omega3

Omega 3-fettsyren EPA (eikosapentaensyre) kan ifølge to samlestudier (meta-analyser) bedre depresjon (1, 2). I en debatt på Litteraturhuset uttalte psykiater og klinisk farmakolog Håvard Bentsen at EPA kan ha like god effekt som medisiner mot depresjon (antidepressiva) (3).

Et vestlig kosthold inneholder lite omega-3-fettsyrer og mye omega-6-fettsyrer. Etter min mening er det viktig å ikke få i seg for mye omega-6-fettsyrer sammenlignet med omega-3. Student i klinisk ernæringsfysiologi, Vegard Lysne, har tidligere forsøkt å forklare hvorfor dette er problematisk (4).

Dersom man ønsker et objektivt mål på forholdet mellom omega-3-fettsyrer og omega-6-fettsyrer, går det an å ta blodprøver for å måle dette. Det er noe usikkert hva som er det optimale forholdet mellom omega-3 og omega-6 i cellemembranen, men de fleste eksperter jeg har lest mener omega-3:omega-6-forholdet bør være i området 2:1 og 1:5.

Matvarer som har mye omega-3 inkluderer valnøtter, fet fisk, linfrø og krill. Det kan også være fornuftig å bruke mer av de omega-3-rike oljene rapsolje og olivenolje, i stedet for andre vegetabilske oljer som inneholder mer omega-6-fettsyrer relativt til omega-3-fettsyrer.

Det er selvsagt flott om man får nok omega-3 fra kostholdet, men jeg tror at mange vil ha nytte av kosttilskudd med omega-3.

Referanser

  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20439549
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21939614
  3. http://www.erfaringskompetanse.no/nyheter/fisk-og-tran-mot-depresjon
  4. http://fitnessbloggen.no/omega-3-og-omega-6-i-kostholdet/
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.