;
;

En oppfordring til personlige trenere og kundene deres

Det er altfor stort fokus på å løfte tyngst mulig til enhver tid.

squatfail

«PERS!», utbrøt personlig trener-kunden! «Dette er 2 kg pers på en uke.»

En ny personlig rekord, men det kom med en pris; skade nummer fire på få måneder. Høres dette kjent ut?

Når jeg først begynte å trene som femten år gammel så kjørte vi på. Vi trente som idioter uke inn og uke ut. Hele vennegjengen fikk store økninger, men de fleste datt etterhvert av lasset. Vi som var bitt av «jernbassillen», vi holder ut enda.

Jeg skulle ønske jeg kunne gått tilbake til da jeg var 15 og gitt meg selv en alvorsprat. Da hadde jeg fortalt meg selv viktigheten av å trene lettere så godt det lar seg gjøre, la kroppen få nok hvile når ting er vondt, og se på det å få en personlig rekord som noe spesielt, ikke noe som skal skje hver uke.

LES OGSÅ – 5 effektive tips hvis du vil ha en benkpress du virkelig kan skryte av

Skadebonanza

Som en vill femtenåring, og i årene som fulgte så kom det skader, betennelser, og vondter. Hvorfor? Fordi vi på død og liv skulle tyngst mulig hver uke.

Hvem kunne hjulpet meg? Kanskje en personlig trener? Ja kanskje noen som har peiling på trening? Ja, en sånn person kunne ha hjulpet, men denne personen kunne også  ledet meg inn i akkurat samme fella.

Feil treningskultur?

Er det treningskulturen som bidrar til jaget etter hurtige resultater? Er det de personlige trenerenefail som trenger å vise frem de hurtige resultatene for å få flere kunder? Er det en skam å ikke ha kunder som setter personlige rekorder hver uke?

Min oppfordring til PT-kunder; oppsøk en PT som ikke tvinger deg opp på høye slitevekter uke inn og uke ut, men heller tenker langsiktig, og som ser på hvordan de skal få deg til å bli så bra som mulig (sterk/muskuløs/sprek) over tid. En PT som ignorer jaget etter nye personlige rekorder hver uke.

Og min oppfordring til trenerne; dere skal hjelpe kundene lenge, dere skal se langsiktig på ting. Er du en flink trener så skal ikke overbelastningskader være noe som skjer med de fleste kundene dine. Det er ikke en god periode om en klarer å trene hele kroppen smertefritt, det er en NORMAL periode i treningen.

En ting dagens personlige trenere derimot har blitt veldig flinke til er å veilede kundene sine på kostholdsbiten, så her fortjener mange an applaus. De fleste har blitt flinkere til å hjelpe folk å endre kostholdet. De rene gammeldagse diettene som det er lett å falle av når du er ferdig går litt ut på samme greia som det jeg skreiv over om trening, men den langsiktige tankegangen har heldigvis nådd frem her.

Bruk den samme tankegangen når det kommer til treningen. Slutt å jag etter kortsiktig progresjon, kunden din skal forhåpentligvis trene resten av livet – hold de skadefrie.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.