Foreldre skaper overvektige barn

Foreldre bør være klar over hvilket ansvar de har for seg selv og barna deres når det kommer til kosthold.

yoghurt

Foto: Tine.no

Du kan skylde aldri så mye på samfunnet når det gjelder overvektsproblematikken, men det kommer du dessverre ikke spesielt langt med.

Vi kan ta til ordet økte avgifter på sukker og fett, momsfri frukt, grønnsaker og billig fisk, men det er verken staten eller butikkene som har gjort deg og ungene dine overvektige (og inaktive…).

Som foreldre er vi med og former barna våre og det er gjennom oss at de lærer enten gode og sunne matvaner, eller dårlige og usunne. Det kan vi ikke skylde på alle andre for. Vi må starte med oss selv – interessere oss og vise at vi har lyst til å bli flinkere. Det vi gjør i dag er ikke godt nok. Det handler ikke om noe sunnhetshysteri – det handler om de usensurerte og tildels brutale faktaene om helsetilstanden til befolkningen vår, inkludert våre barn.

Gjør barn avhengige av sukker

solrik

Brus, juice, yoghurt, sjokolademelk, frokostblanding, saft, kjeks, syltetøy, sjokolade-pålegg er ikke sunt. Forskning peker på at barns preferanse for sukker avhenger av den maten din gis. Er ungene foret på sukker, så vil de bare ha mer og mer av det.

Isolert sett er det ingenting i veien med å tilby et glass juice eller smøre på litt syltetøy på brødskivene – men dette bør kun skje unntaksvis. La hverdag være hverdag, helg være helg og bursdag være bursdag.

Hvorfor skal alle andre bære ansvaret for hva dine barn og hva du selv putter i deg?

Du har like mye tid som alle andre

En av de mest brukte og dårligste unnskyldningene for å servere barna dårlig og usunn mat, er tidsklemmen. Vi har liksom ikke tid lengre til å bruke 10 minutter på kjøkkenet for å lage en allright middag. Men det er selvsagt bare tull.

Vi har alle tid og økonomi til å handle sunt og lage sunn mat som smaker godt. Det handler kun om prioriteringer, motivasjon og lyst. Og her burde det ikke være diskusjon – å gi næringsfattig og ubalansert mat til barna er på grensen til barnemishandling. Alle barn har rett på og fortjener et kosthold som gjør at de utvikler seg optimalt og trives. Hjernen vil ikke ha lyst brød med syltetøy og sjokolademelk 3-4 ganger om dagen.

Sett av tid og ha som mål om å gjøre små endringer i kostholdet, til det bedre for deg og familien din.

Utfordringer i dagliglivet

Det er ikke meningen at alt skal være enkelt og dette med barn og kosthold er definitivt ikke noe unntak. Men det er ikke et gyldig argument for å ikke prøve. Det vil alltid være mange utfordringer i dagliglivet, alt fra;

  • Barnehage og skole/SFO – Her kan barna bli tilbydd mat med mye sukker. Dette kan man eventuelt ta opp på foreldremøter. At mange barnehager og skoler ikke er sitt ansvar bevisst er veldig synd.
  • Bursdager og andre selskap – Dette er kanskje en av de områdene hvor jeg er enig i at man skal la «barn være barn».
  • Nabolagets foreldre og barn – Vi vier kostholdet ulik interesse og mange virker til å ikke bry seg om hva barna får i seg. Men er det riktig av deg å dele den tankegangen? etc.

Man må ikke overdrive. Å bli litt flinkere over en lengre periode kan ha mye å si. Spesielt om du kombinerer dette med ulike tiltak som stimulerer til økt aktivitet og trivsel. Det beste vil alltid være om du klarer å gjøre små grep – små endringer som på sikt vil ha en stor effekt. I mange tilfeller skal det ikke så mye til.

Små grep kan utgjøre mye i lengden

Du verken bør eller må snu opp-ned på kostholdet til deg selv og de rundt deg. Det er langt mer sannsynlige at endringene er varige om de gjøres på en fornuftig og gjennomtenkt måte.

Eksempelvis…

  • La kostholdet være variert uten å overdrive inntaket av enkeltmatvarer.
  • Bruk sunn fornuft og tenk balanse – protein, fett og karbohydrater kan være både sunt og usunt, det viktigste er å ikke overdrive. Inntaket bør sees i sammenheng med forbruket.
  • Spis fisk 2-3 ganger i uken – og la halvparten være fet fisk, eller innta 1-2 spiseskjeer med omega-3 hver dag.
  • Få i deg 500 gram (++) med frukt, bær og grønnsaker hver eneste dag.
  • Reduser inntaket av flytende kalorier. De metter mindre og blir fort glemt når dagen «summeres opp.»
  • Reduser inntaket av mat med mye sukker – slik som produktene jeg har nevnt ovenfor.
  • Vær aktiv i minst 45-60 minutter hver dag / minimum 5,5 time i uka.

Kommer du på andre enkle tiltak som vil utgjøre en stor forskjell i lengden? 26 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.