Slik påvirkes treningen av p-piller

Er du opptatt av å få best betalt for de timene du legger ned på studioet, bør du også vite hvordan p-pillen fungerer på deg.

pill

Forskjellene mellom de ulike typene p-piller er store.

Sist oppdatert fredag 01 februar kl 17:15

Kan bruken av p-piller hemme muskelveksten, redusere glukosetoleransen, øke blodsukkeret og gjøre deg mindre følsom for insulin? Og hva gjør det med vekta vår?

Det er bare et enkelt svar til deg som lurer på alt dette.

Svaret er ja, alt dette kan skje. Men før du lar deg fortvile og bannlyser alt som heter prevensjon, kan du bite deg merke i følgende:

  1. Det gjelder ikke alle som går på hormonprevensjon.
  2. Det gjelder ikke alle typer p-piller eller prevensjonsmetoder.
  3. Vi reagerer individuelt (ulikt).
  4. En god del av endringene som skjer, kan du kontrollere ved enkle tiltak.

Ga større treningseffekt

I en undersøkelse gjort av amerikanske forskere visste deg seg at kvinner som ikke brukte p-pillen hadde opp langt bedre effekt av treningen sammenlignet med de som brukte.

Dette kommer fram i en studie gjort ved Universitetet i Texas (1) som så på effekten av p-piller på jenter fra 18 til 31 år. Av de 73 deltagerne brukte halvparten p-piller.

Jentene som ikke brukte p-piller hadde betydelig bedre treningseffekt, restituerte seg raskere, hadde lavere kortisolnivå og høyere aerob kapasitet.

LES OGSÅ – Pillen som dobler risikoen for blodpropp

Vektøkning og Damage-Control

Å legge på seg et par-tre kilo når du starter på en ny type p-pille er ikke unormalt. Denne vektøkningen skyldes at det er snakk om et preparat som påvirker hormonbalansen din, og har ingenting med at du legger på deg fett.

Legger du på deg mer enn dette, ville jeg derimot tatt kontakt med fastlegen for å finne ut om økningen kan ha andre årsaker.

Mitt tips er at du holder øye med vekten og ut fra det justerer energiinntaket og –uttaket slik at effekten blir minimal.

Noen typer p-piller øker matlysten, mens andre øker forbrenningen. Så hva som vil være tilfelle for deg vet du ikke helt før du har prøvd.

Et godt tips til deg som skal begynne på pillen er at du tyr til et merke med et lavt hormon- og østrogennivå. Jo mer hormoner en pille inneholder jo større innvirkning har det på kroppen din.

Ikke alltid p-pillens feil

Til tross for fokuset på p-piller og vektoppgang, er det få studier som fastslår en klar sammenheng mellom preparatene og vektøkning.

Det som midlertidig er vist seg å være hovedårsaken til vektoppgang i forbindelse med p-pillebruk har å gjøre med at førstegangsbrukere av p-piller ofte er jenter som allerede er i en utviklingsfase når de starter på pillen.

Mange er i en alder der fysisk aktivitet blir en mindre del av hverdagen og har du i tillegg fått seg kjæreste så er det ofte kjærlighetskiloene som kommer krypende. Da kan du spørre deg om det virkelig er p-pillene som er den store stygge ulven eller spiller de kun en sekundær rolle?

Se opp for de vanligste bivirkningene

Du har kanskje opplevd at kroppen din holder mer væske, og at du går rundt med en konstant en følelse av å være oppblåst som følger av at du startet på p-pillen? Dette er en vanlig bivirkning, men vil som regel gi seg etterhvert.

Væskeretensjonen viser seg oftest på hofter, lår og bryst. Dette kan være svært ubehagelig og frustrerende, men vit at det ikke nødvendigvis trenger å ha noe med økning i fettvev å gjøre.

I hvert fall ikke om du har vært flink på kostholdsfronten og holdt aktiviteten oppe slik du pleier. Nå er det en gang slik at skal du legge på deg flere kilo fett så krever det i all hovedsak at du spiser mer energi enn hva du forbrenner.

Jeg har likevel forståelse for at det kan være svært demotiverende når resultatene av hardtreningen din ”skjules” på grunn av hormonell ubalanse og væskeretensjon. Nettopp derfor er det greit å prøve seg litt frem slik at du finner merket som er optimalt for deg.

Når det gjelder p-piller og fettforbrenning så vit at du fremdeles kan oppnå formidable resultater og markerte magemuskler selv om du bruker hormonprevensjon. Det eneste er at det i enkelte tilfeller krever en litt større innsats og tålmodighet fra din side enn det vanligvis ville gjort.

Et drøss av valgmuligheter

Det finnes mange former for prevensjon du kan benytte deg av. Piller, plaster, spiraler, og sprøyter for å nevne noe. P-pillen er den vanligste og finnes i mange ulike varianter. Det er derfor kanskje ikke så lett å vite hva du skal bruke.

Kombinasjonspiller med østrogen:

  • Mercilon
  • Marvelon
  • Microgynon
  • Loette
  • Yasmin
  • Yasminelle

Disse inneholder østrogen (etynyløstradiol) og antiandrogene progesteroner.

Mulige bivirkninger er væskeretensjon, og endringer i metabolisme og appetitt. En av forskjellene på disse p-pillene er hvilken type progesteron som er brukt. Typen progesteron kan ha ulik virkning på deg.

Så selv om du har en venninne som er fornøyd med et merke, er det ikke dermed sagt at det passer like bra for deg. Det samme gjelder for øvrig også østrogen. Hvordan det virker inn på deg, din kropp og din forbreninng er vanskelig å forutse før du har testet.

Når det gjelder progesteron, så er det vist at Drospirenon (progesteronekomponenten i Yasmin/Yasminelle) kan virke vanndrivende. Plages du med at kroppen din holder mye vann så kan det ha en hjelpende effekt.

Disse påvirker testosteronet negativt

Diane og Feminil: Disse pillene har en ganske kraftig antiandrogen virkning, og jeg skiller derfor disse i fra de øvrige merkene som jeg nevnte over her.

Virkestoffene i disse pillene nedsetter testosteronproduksjon ved å hemme testosteronsyntesen i eggstokkene. Testosteron er et viktig hormon med tanke på fettforbrenning og muskelvekst. Ved reduksjon av disse nivåene er en vanlig bivirkning vektøkning.

Lave testosteronnivåer gir naturligvis også en hemmende effekt på muskelvekst og fettforbrenning.

Disse pillene brukes hovedsakelig ikke til prevensjon, men derimot som en effektiv behandling mot blant annet akne og uønsket, ekstrem hårvekst. Skulle du mot formodentlig bli gravid mens du er på disse pillene er det en risiko for at det skjer en kvinnelig utvikling av et i utgangspunkt mannlig foster.

Overvektige kvinner og p-piller

Minipillene Cerazette/Conludag er gestagenpiller, og brukes av kvinner som ikke kan benytte seg av østrogenpiller. Kvinner som sliter med overvekt blir anbefalt disse foran mer tradisjonelle piller som Mercilon/Marvelon.

Vektøkning forekommer mye sjeldenere på gestagenpiller, og det gjør disse til det beste valget sett i treningssammenheng. Gestagenpiller har også vist seg å kunne økte “ det gode kolesterolet”- HDL. De har også minimal innvirkning på metabolisme sammenlignet med vanlige østrogenholdige p-piller.

Cerazette er den tryggeste “minipillen” og inneholder gestagenet desogestrel som hemmer eggløsning i samme grad som vanlige p-piller, uten å gi de plagsomme bivirkningenesom som den vanlige kombinasjonspillen.

Andre muligheter

P-Ring/P-sprøyte/P-Plaster:

Disse har samme effekt som østrogenholdige p-piller, men på grunn av lavere serumkonsentrasjon kan de negative bivirkningen være mindre uttalte. Det er vist at p-sprøyten kan gi vektøkning som følger av økt appetitt. En gjennomsnittlig vektøkning på 3 kilo, ved bruk av sprøyte, er ikke uvanlig. Vektøkningen fortsetter gjerne de senere årene.

P-Stav:

Det er ikke vist noen sammenheng mellom p-stav og vektoppgang. Denne kan også benyttes av kvinner som ikke kan benytte østrogenholdige piller med tanke på overvekt eller øvrig sykehistorie.

Hormonspiral/ Kobber spiral:

Hormonspiral inneholder gestagen, og kan være et ok alternativ om du ikke er overfølsom for hormoner. Kobberspiral er hormonfri, men har kun en 96% sikkerthetsmargin. Spiraler anbefales først og fremst til kvinner som har fått barn.

PFC- Personlig FruktbarhetsComputer:

Ønsker du å unngå hormonprevensjon fullstendig er dette en av de beste løsningene. Denne forteller deg om når du har sikre dager enkelt og greit.

Denne pillen er min favoritt

Det er mye å velge i og det er lett å bli forvirret når det er så mange ting å tenke på samtidig. Selv har jeg testet alt fra Diane, Trionetta, Yasmin til Cerazette med ulik effekt.

Det vi ser fra studier er at det er store variasjoner fra merke til merke og fra individ til individ. Det viktigste vil derfor være å bruke sunn fornuft, kunnskap og erfaring om hvordan de ulike pillene virker på din kropp.

Om jeg skal ta meg friheten å anbefale noe med bakgrunn i erfaringer, tilbakemeldinger og undersøkelser, så vil det være gestagenpiller. Jo mindre hormoner, jo bedre. Dette gir erfaringsmessig minst bivirkninger.

P-stav kan også være et alternativ, men skulle du reagere negativt, er det ikke bare å slutte. Et aktuelt alternativ kan også være PFC som er helt uten hormoner. Sist, men ikke minst – din kjære kan jo også ta saken i egne hender. Det vil for mange være det beste.

Avslutningsvis vil jeg si at jeg håper du finner det alternativet som passer for deg og din kropp. Uansett hvilken type du velger gjelder det å være bevisst på kostholdet, samtidig som du sørger for å holde deg i aktivitet.

Referanser

  1. Oral Contraceptive Use Impairs Muscle Gains in Young Women. Chang Woock Lee. FASEBJ Apr 2009.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.