Nei, det er faktisk ikke det du gjør mellom jul og nyttår som har noe å si…

Slapp av, bruk hodet og dropp stresset.

pinnekjott

Foto: Matprat.no

Disse dagene utgjør drøye 2 prosent av året. Det som avgjør resultatet av treningen og kostholdet, er hva du gjør mellom nyttår (1 januar) og neste jul.

For mange starter julen den 23 desember. Det er gjort rent, det er pyntet juletre og man koser seg litt ekstra sammen med familien sin. Julefeiringa som hos de fleste varer fram til 31 desember og kjennetegnes av levende lys, festlig lag, sammenkomster med familien, tradisjonspreget mat, gaver og musikk. Det er ingen grunn til å ha panikk for disse 8 dagene.

Dessuten har julematen fått seg et ufortjent dårlig rykte. Dette er tradisjonsrik kost som slettes ikke er usunnere enn det du spiser til hverdags. Den store forskjellen på julemat og hverdagsmat er mengden som inntas. Hvis du lar middagen være middag og desserten faktisk være en dessert (og ikke en ekstra middag), er du godt forberedt.

Men de aller fleste mosjonister og trenings-entusiaster har bare godt av 8 dager med litt ekstra kalorier og mindre aktivitet. Sannsynligvis vil dette kunne gi deg en ekstra boost på treningen på nyåret.

Benytt julen til å lade batteriene, til å kose deg med god mat, og tilbringe tid med de du er glad i – slekt, familie og venner. Ta deg en treningsøkt om det passer inn, eller ta med deg noen en tur ut i skogen eller marka. Mange opplever at samtalene blir ekstra gode om man samtidig er i bevegelse.

Skulle du ønske deg en litt sunnere jul, tenk slik:

  1. Livsstil: Det er hverdagene som teller.
  2. Prioriter kjøtt/fisk når du spiser julemiddagen.
  3. Om du spiser mye til middag, så kan du spise litt mindre til de andre måltidene.
  4. Utnytt den ekstra julematen ved å ta deg et par tunge treningsøkter.
  5. Og bruk hodet (litt i alle fall)

Trenger du tips til julemat?

Og glem ikke at det ikke er hva du spiser og gjør i jula som ødelegger formen din. Det er hva du gjør ellers i løpet av året.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.