Nei, du blir ikke feit av protein

Uriktig: Påstanden om at protein og proteinpulver gjør deg feit, stemmer ikke.

meat1

Protein har mange viktige funksjoner i kroppen vår, men for treningen tenker man først og fremst på betydningen for å bygge muskler, øke forbrenningen og gjøre oss mette. Til tross for disse egenskapene, tror mange fortsatt at protein og proteinpulver kan gjøre dem feite. Det stemmer ikke.

Vi kan i teorien omdanne kostproteinet over til fettsyrer som lagres som fett, men i praksis er dette lite sannsynlig. Opphavet til denne påstanden om at du må «passe deg» for proteinet vites ikke, men det er ikke usannsynlig at det har noe med at mange tror at vi bare kan ta opp en bestemt mengde protein i løpet av et måltid. Det som skjer når du spiser en stor mengde protein, er bare at proteinet tas mer langsomt opp.

Mange tror også at så fremt du har fått i deg nok energi (kcal) og karbohydrater, så omdannes overskuddet av protein til fett. Så enkelt er det heller ikke (!) Prossesen er også veldig energikrevende.

Protein og energioverskudd

En undersøkelse fra Bray så nærmere på hvilken effekt ulikt proteininntak har på kroppskomposisjonen, kroppsvekt, og energiforbruk. 25 menn og kvinner med en BMI på 19-30 ble delt inn i tre grupper med ulikt proteininntak.

  • Gruppe 1: 0,68 gram protein / kg.
  • Gruppe 2: 1,79 gram / kg.
  • Gruppe 3: 3 gram / kg.

Inntaket av karbohydrater ble holdt konstant, mens fettinntaket varierte fra 33 til 52 prosent. Kostholdet fulgte de i 8 uker etter først å ha spist vedlikeholds-kcal i 14-28 dager.

De tre gruppene la på seg omtrent samme mengde fett (minst fettøkning hadde gruppen med høyest proteininntak). Gruppen med det laveste proteininntaket la på seg minst (3,16 kg vs hhv. 6.05 og 6.51 kg), mens gruppen som inntok mest protein la på seg mest muskelmasse.

Så påstanden om at protein «automatisk» lagres som fett så fremt du får dekt behovet for energi, karbohydrater og protein, er sannsynligvis ikke korrekt. Hvis du først skal spise litt ekstra av noe, og får dekt behovet for de ulike næringsstoffene, så bør kanskje protein være førstevalget. Det ga i alle fall den største økningen i fettfri masse hos disse 25 deltagerne.

Studiens konklusjon: Among persons living in a controlled setting, calories alone account for the increase in fat; protein affected energy expenditure and storage of lean body mass, but not body fat storage

Referanser

Bray GA, Smith SR, de Jonge L, Xie H, Rood J, Martin CK, Most M, Brock C, Mancuso S, Redman LM: Effect of dietary protein content on weight gain, energy expenditure, and body composition during overeating: a randomized controlled trial. JAMA 2012, 307:47-55.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.