PT Startup hjelper personlige trenere med å få fulle kundelister

Kun 15% av personlige trenere får til å leve av personlig trening alene. Vi mener det er for dårlig. Derfor har vi laget en guide.

Tilgangen på faglig kunnskap har aldri vært større for personlige trenere. Anerkjente foredragsholdere innen trening og ernæring hentes inn fra utlandet og bidrar til at vi blir stadig dyktigere i vårt fag. Hvor faglig dyktige vi er har mye å si for kundens langsiktige resultater og sikkerhet. Dessverre er det ikke alltid slik at de som er de dyktigste personlige trenerne er de som får flest kunder. Vi har derfor sett et behov i markedet og funnet det vi mener er løsningen for de som ønsker å få flere kunder og tjene gode penger som PT.

Kun 15% av personlige trenere får til å leve av personlig trening alene. Vi mener det er for dårlig. Derfor har vi laget en guide. En guide som gir deg korteste vei til hvordan du skal markedsføre deg selv, bli en fullbooket PT og leve godt av jobben din.  Guiden har vi kalt PT Startup. Den tar for seg oppstart av bedrift, økonomi, generell markedsføring, markedsføring på sosiale media og mye mer. Særlig verdifullt er kanskje kapittelet med strategier for å få mange nye PT-kunder i løpet av alt fra 24 timer til 7 dager. Boka tar også for seg oppstart av PT-senter og hva man trenger før man begynner med nettcoaching.

Vi har lagt ned mye tid i en guide som vil ta deg fra der du er nå til en godt betalt personlig trener. Vi kan ikke love en quick-fix, men dersom du investerer i denne guiden og implementerer strategiene du finner her så har du et godt fundament for å lykkes.

Guiden gir konkrete tiltak som på både kort sikt og lengre sikt vil sørge for at fulle kundelister er den minste av dine bekymringer. Nederst i denne artikkelen finner du et lite utdrag.

Vi ønsker og tror at vi med denne guiden kan utgjøre en forskjell for norske personlige trenere. Vi har satt oss et hårete mål om å få solgt hele 500 eksemplarer. Vi vil tilby 3 ulike alternativ når du kjøper guiden:

  • Hele boka
  • Kun markedsførings-biten
  • Hele boka + oppsett av nettside

Guiden lanseres 15.mai på siden vår:

www.ptstartup.no

For å tilby god informasjon til så mange som mulig har vi også valgt å starte en lukket Facebook-gruppe samt en e-post-tjeneste hvor vi flere ganger i uken deler god informasjon for at du skal lykkes i jobben din:

Facebook-gruppen finner du her: https://www.facebook.com/groups/990306644387167/

Nyhetsbrevet melder du deg på her: http://www.ptstartup.no

PTstartup

Utdrag fra guiden

Floor walk og andre strategier

Floor walk er noe av det viktigste du kan gjøre. Oppsøk kundene uten å forsøke å selge dem noe. Spør hvordan det går med dem og om de er fornøyd med fasilitetene. Dette er en måte å myke dem opp på. Isen er brutt. Engasjer dem i litt small-talk før du går og avslutt med å si at det er bare å spørre om de trenger hjelp med noe. At de synes du er en trivelig fyr/ dame vil være positivt. Tilby dem gjerne at du ser på teknikken deres hvis de virker usikre. Om de spør deg om det bør du gjøre det hvis du har tid. Gi dem gjerne litt tilleggsinfo om øvelsen.  Da får de et inntrykk av at du kan sakene dine. Spør også den potensielle kunde hva målet hans/hennes er. Fortell i grove trekk hva du ville gjort og fortell at om de ønsker profesjonell hjelp er du bare en kort telefonsamtale unna.

Fyll et Norgesglass med golf-baller eller lignende. Legg en penn og en liste hvor man kan skrive inn navn og e-post. Heng opp en lapp ved siden av at de kan vinne PT-timer og kanskje noen bilder av tidligere kunder også. I løpet av en uke er det mange som er innom treningssenteret som ser ballene dine (pun intended) og sørg for at det er lett å kontakte deg på telefon og mail.

Sørg for å vise deg fra din beste side hver gang du trener der du jobber. Bruk klær med logo som viser at du er personlig trener. Det er helt greit om du ikke kan sette av mye tid til å hjelpe andre mens du selv trener. Om du ser at dette er noe som kan ta litt tid å forklare eller hjelpe med kan du skrive ned navn og telefonnummer og fortell personen at du kontakter dem så snart du har et ledig øyeblikk.

Hvis du jobber på et senter der du har mange PT-kolleger som konkurrerer om kundene kan det være lurt å ha noe som gjør deg til det foretrukne valget. Hvis en av dine konkurrenter har en bachelor i ernæring stiller han i utgangspunktet sterkere enn deg. Hva kan du gjøre med det – sånn bortsett fra å ta en bachelor eller master i ernæring selv? Du kan for eksempel være den hyggeligste og mest hjelpsomme av PT’ene. Hvis du er godt likt velger mange deg i stedet for personen som har litt mer faglig kunnskap på et område. Sørg for at du er et unikt snøfnugg og skill deg ut i fra de andre PT’ene på senteret ditt. Når du har PT-timer så sørg for at du og kunden har det moro selv om timen skulle være tøff. Når andre kunder ser at du og kunden har det bra vil de få inntrykket av at du er en herlig person å trene med.

En kan diskutere frem og tilbake om det er synd at popularitet trumfer kunnskap, men til syvende og sist er det viktigste at kundene får hjelp til en bedre helse. Om du besitter både kunnskapen og er populær i tillegg er dette selvsagt det beste for kunden og for din egen del.

Vær deg selv og vær unik.

Guiden er skrevet av Steinar Ekren og Simon Hagen. Her er en kort biografi på oss begge:

www.fotografeidsmo.no

Steinar Ekren. Foto: www.fotografeidsmo.no

Steinar Ekren er utdannet personlig trener fra Akademiet for Personlig Trening med tilleggskursene Rehab Trainer og Elite Trainer fra samme instans. Han driver til daglig PT-senteret Melhus Personlig Trening like utenfor Trondheim samt coacher folk over nett. Han er en ivrig artikkelforfatter som leverer og har levert artikler til blant annet Alan Aragon´s Research Review, Fitnessbloggen, trening.no, afpt.no, treningsforum og mange flere.

Simon Hagen

Simon Hagen

Simon Hagen har studert markedsføring ved Handelshøyskolen BI Trondheim og har levert en bacheloroppgave i bedriftsutvikling. Han driver markedskonsulentfirmaet Valuda AS som jobber med både tradisjonell markedsføring og strategi, og markedsføring digitalt. I tillegg til dette er han med som fagpartner i kompetanseprogrammet Sør Trøndelag Online.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.