Pulverslanking – Du lurer kun deg selv

Pulverslanking er kun kortvarig moro.

her

Produktene til Nutrilett, Allévo, Cambridge og Herbalife brukes av mange i håp om å ta av noen kilo, eller ti. Distributører og selgere legger sjeldent noe i mellom når de forklarer deg hva du kan oppnå ved å drikke så så mange shakere i løpet av en dag.

Ikke alle er enig i denne glorifiseringen av pulverdietter. Ernæringsfysiolog Tine Sundfør og Kari Jaquesson er blant de som er mest skeptisk – sist representert i VG i artikkelen Pulverslanking mot sin hensikt. Problemet med pulverkurer er at de verken tenker langsiktig eller lærer deg sunne og gode matvaner. En endring i livsstil handler ikke bare om kroppsvekten, den bør også handle om gode og sunne vaner.

– De kiloene vi har brukt ti år på å legge på oss, skal vi plutselig kvitte oss med på to måneder, sier ernæringsfysiolog Mejbo.

– Om man velger å unne seg de kakestykkene man har lyst på, må man aksepterer de følgene det får for vekte, og være fornøyd, påpeker trimdronning Jaquesson.

Påpeker viktigheten av livsstilsendringer

Problemet med pulverkurer, enten det er Nutrilett, Allevo, Cambridge, Herbalife eller proteinpulver for den saks skyld, er at det ikke ikke lærer deg noe som helst om kosthold og sunne vaner. Du kan jo ikke sulte deg på pulver resten av livet. Hva gjør du når du når målvekten, eller ikke gjør det, men sprekker jevnlig fordi du føler deg sulten og slapp?

Det er ingenting i veien med å ta seg en shake eller to om dagen, men et sunt og balansert kosthold bør alltid være førsteprioritet. Fast føde gir langt mer metthetsfølelse enn flytende kalorier og bør derfor være førstevalget.

Uansett hvilken endring du gjør, bør du kunne se for deg å gjøre det du gjør i lang tid framover. Ikke bare dager og uker, men måneder – flere måneder. 

Her får du noen enkle og konkrete råd som du forhåpentligvis kan ta med deg hvis du vil ned i vekt:

  • Innta mellom 25 og 28 kcal / kg kroppsvekt.
  • Få i deg mellom 1,5 og 2,5 gram protein / kg kroppsvekt.
  • Øk inntaket ditt av grønnsaker. 5-600 gram fordelt på 2 eller 3 av måltidene er fint.
  • Drit i baderomsvekten. Bruk målebåndet og mål deg rundt arm, lår og midje.
  • Tren styrketrening. Det gir mer muskler, penere form og høyere forbrenning.
  • Sett deg (realistiske) delmål. Ikke tro at alt er gjort i en fei.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.