Svært effektiv øvelse for vekst og styrking av hamstring

Det har blitt mye fokus på å trene rumpa mye de siste årene, men ikke glem de viktige hamstringsmusklene.

Eirikglutebridge

Utvikling av setemuskulaturen er viktig både hva gjelder kraftutvikling, utseende, og forebygging av rygg- og knesmerter.

Det er det ingen tvil om. Det kan derimot virke som at hamstrings har blitt noe oversett, i skyggen av en godt utviklet rumpe. By the way, når rumpa di kaster skygge over baksiden av lårene dine, er det trolig nok rumpe på deg.

Hamstrings har kontakt med både bekken og lårbein, og er derfor fundamental for optimal funksjon av både rygg og knær. Det finnes mange gode øvelser for hamstrings, men en veldig enkel, men likevel svært effektiv øvelse, er ett-beins glute bridge, med beinet på benk.

Slik gjør du det

  • Du starter med en større knevinkel enn ved vanlig glute bridge.
  • Legg foten opp på en høy benk og press hælen ned i benken.
  • Press hoftene oppover mens du skviser foten ned i benken.
  • Når kroppsvekt blir for enkelt, hold gjerne en vekt over kneet som demonstrert i videoen under.

Kjenner du det i hamstrings? 😉

Sjekk ut Atletiskutvikling.no for flere gode tips.

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.