;
;

Så lang tid tar det å forbrenne en sjokolade

Om du trodde det holdt med en halvtime på mølla, tar du veldig feil…

En bit eller to av denne sjokoladen kan ikke skade, tenker du – og ser bortover på melkesjokoladen som ligger uåpnet på kjøkkenbenken. Men vet du hva som kreves av deg for å forbrenne en hel sjokolade?

De fleste klarer å lese næringsinnholdet på sjokoladen – og det skulle bare mangle.

En melkesjokolade inneholder cirka 550kcal, 8 gram protein, 53 gram sukker og 34 gram fett. Det er greit, men sier disse tallene deg noe?

Og en ting er å spise noe man vet hva inneholder. Hva om du drar på restaurant, eller får servert pizza hjemme hos svigerforeldrene dine? Har du da kontroll over hva maten du spiser inneholder i form av energi?

Hva med treningsøkta du hadde planlagt etter matorgien? Har du noen formening om hvilken intensitet du må ligge på, og hvor lenge – for å gjøre opp for syndene?

La oss ta en titt på aktuelle studier og hva de kan fortelle oss om folks kunnskaper om energiinntaket og forbrenningen.

Folk er på ville veier

Forskning slår fast følgende to faktum:

  • Du tror du forbrenner fire ganger mer på en treningsøkt, enn hva du faktisk gjør.
  • Når du etter en treningsøkt blir bedt om å spise en mengde som tilsvarer hva du forbrente, spiser du tre ganger så mye som det du forbrente.

Dette kommer fram av en undersøkelse Willbond og kolleger (1)  gjennomførte på 16 normalvektige personer i alderen 20-35 år.

Deltagerne ble først bedt om å gjennomføre en treningsøkt tilsvarende 2-300 kcal, for så å spise et måltid som skulle tilsvare energimengden de hadde forbrent.

Fra tidligere undersøkelser vet vi også at vi sliter med å vurdere hvor mye energi maten vår inneholder (se også 2-5).

For noen skjer nok dette av at vi er litt ubevisst på hva vi faktisk putter i oss, men selv når forskere ber oss om å føre kostholdsdagbok unnlater vi å fortelle om alt vi spiser.

Dette kreves for å fjerne sjokoladen fra magen

Funnene er på ingen måte noen overrasket. Upresise pulsklokker og tredemøller og vår egen følelse av anstrengelse, må ta en stor del av skylden for at vi tror at det knapt kreves bevegelse for å fjerne den usunne «overskuddsmaten» fra energiregnskapet.

Dette betyr nødvendigvis ikke at du må telle kalorier, men det betyr at du bør øke din innsikt om energiinntak og forbruk, slik at du har en bedre forståelse av hva som kreves.

Hvis vi skal holde oss til sjokoladen, så vil det bety at hvis du går 45 minutter, 3 ganger i uken, så har du forbrent litt mer enn en hundregramsplate med sjokolade (kvinne, 65kg, 22 % fett).

Men hva med en stor meny med hamburger, chips og cola på McDonalds? Da må du nok brette opp ermene. Over en hel uke kreves det at du går rundt 50 minutter, hver eneste dag.

Så da spør jeg deg – har du fått et annet syn på sjokolade og hamburger, og hva som kreves for å forbrenne bort de unødvendige kaloriene? 76 Svar

Referanser

  1. Willbond SM et. al. Normal weight men and women overestimate exercise energy expenditure. J Sports Med Phys Fitness. (2010) 50(4):377-84.
  2. Int J Obes (Lond). 2010 Mar;34(3):437-45. Epub 2009 Dec 15. Inaccuracies in food and physical activity diaries of obese subjects: complementary evidence from doubly labeled water and co-twin assessments.
  3. J Am Diet Assoc. 1995 Dec;95(12):1393-400; quiz 1401-2. Unexplained disturbance in body weight regulation: diagnostic outcome assessed by doubly labeled water and body composition analyses in obese patients reporting low energy intakes.
  4. Int J Eat Disord. 1998 Nov;24(3):259-66. Do unsuccessful dieters intentionally underreport food intake?
  5. J Am Diet Assoc. 2010 Jan;110(1):116-23. The accuracy of stated energy contents of reduced-energy, commercially prepared foods.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.