Knallgode seige browniestrøfler og karamelltrøfler – allergivennlig snacks

To varianter av trøfler. Sukkerfri, glutenfri, melkefri og uten egg!

IMG_6307

Seige browniestrøfler

830600

  • 4 store, saftige dadler, ca 80 g uten stein
  • 35 g valnøtter, eller andre nøtter
  • 1 ss, 15 g kakao
  • En klype salt
  • Evt. 15 g valgfri tørrvare,
  • eks. sjokoladeprotein, kokosmel, havremel.
  • Evt. en liten skvett vatn

Ha alle ingrediensene i en foodprocessor og kjør til en jevn, klumpfri masse. Ikkje bruk for masse vatn, det skal kun vere slik at kulene akkurat kan formes. Rull til kuler – og evt. i kakao, hakka nøtter, smelta sjokolade, kokos – før du setter dei i fryseren. La dei stå en times tid før servering, så dei får sette seg skikkelig og få en god konsistens. Oppbevar i frys eller kjøleskap, dei kan stå fleire dager. Aller best smaker dei rett fra fryseren!

IMG_6316Dadler er en god kilde til kostfiber, som gir god fordøyelse og forebygger forstoppelse. Dei inneholder også masse av mineralene magnesium og kalium, som er viktig for syre-balansen i kroppen og for at nerver, muskler og nyrer skal fungere normalt. Magnesium sørger for at skjelettmusklane og hjertemusklane fungerer, samt at mineralet deltar i omsetningen av karbohydrater og er nøgvendig når kroppen skal nydanne protein og feitt. Dadler inneholder også A- og B vitaminer, fosfor og jern.

Valnøtter er proppfulle av helsebringande stoffer og antioksidanter, som er kroppens forsvar mot frie radikaler. Dei inneholder polyphenoler som kan beskytte mot kreft, umetta fett og omega 3- fettsyrer som forebygger hjarte- og karsjukdommar. Valnøtter er rike på magnesium, styrker immunforsvaret og beinstrukturen, samt hormonet melatonin som bedrer søvnmønsteret.

Kakao inneholder masse antioksidanter, som igjen beskytter mot fleire sjukdommer som kreft, hjerte- og karsjukdom, diabetes type 2. Du får også mange sporstoffer og mineraler som blant anna magnesium, jern, kobber, sink, A-B-C-E og K- vitaminer.

IMG_6290Seige karamelltrøfler, 10 stk

  • 4 store, saftige dadler, ca 80 g uten stein
  • 35 g valnøtter, eller andre nøtter
  • Evt. 15 g valgfri tørrvare
  • Eks: vaniljeprotein, kokosmel, havremel
  • En klype salt
  • Evt. en liten skvett vatn

Ha alle ingrediensene i en foodprocessor og kjør til en jevn, klumpfri masse. Ikkje bruk for masse vatn, det skal kun vere slik at kulene akkurat kan formes. Rull til kuler – og evt. i kakao, hakka nøtter, smelta sjokolade, kokos – før du setter dei i fryseren. La dei stå en times tid før servering, så dei får sette seg skikkelig og få en god konsistens. Oppbevar i frys eller kjøleskap, dei kan stå fleire dager. Aller best smaker dei rett fra fryseren!

Du kan også vende inn hakka sjokoladebiter, tørka bær, grovhakka nøtter, kokos eller lignende før du ruller til kuler for variasjon. Sunt, raskt, enkelt og utrulig godt!

IMG_6285

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.