Sett ned prisen på smågodt!

Hvorfor skal det kun tas hensyn til overvektige? Hva med oss som veier for lite? Jeg mener prisen på smågodt bør ned!

smaa

Er du lei av alle som tror du er catwalkmodell? Er du lei at den eneste oppmerksomheten du får fra det motsatte kjønn er vekterne på Narvesen som tror du er narkoman?

Alvor til side – Som tidligere avmagret gutt på 56 kilo og 190 centimeter har jeg opplevd at denne problemstillingen i beste fall ble neglisjert og i verste fall latterliggjort.

Jeg har riktignok aldri vært anoretisk, men hadde fram til jeg flyttet for meg selv levd et liv med ekstremt dårlige kostvaner og alle de konsekvensene som fulgte med. Det er på tide at vi sier at nok får være nok!

Har glemt de undervektige

For min egen del trodde jeg at jeg spiste nok. Ingen fortalte meg heller noe annet. Dietten min bestod stort sett av loff med ost på og et glass eplejuice. Iblant kunne jeg ta meg en ekstra brødskive. Jeg trodde dette var mer enn nok, men så feil kan man ta.

Dessverre er undervektige kraftig neglisjert. Alt skal handle om de overvektige og alle problemene de har. Overlatt til meg selv trodde jeg lenge at det var umulig for meg å legge på meg. Kanskje var det hormonelt eller et stoffskifteproblem? – Utenfor min kontroll!

I ettertid har jeg opplevd undervektsdiskusjon som forferdelig lite praktisk og løsningsorientert.

En enkel løsning til problemet

Det visste seg at løsningen på problemet mitt var enkel. Å spise mer. Man gjør seg selv kun en bjørnetjeneste ved å komplisere løsningen. Og den er like enkel som den er vanskelig: Spis mer!

Men du spiser jo hele tiden sier du? Spis mer effektivt. Så hvordan spiser man mer effektivt?

Vel, det som i hovedsak lot meg gå opp mange titalls kg var å ikke nødvendigvis revidere hele kostholdet, selv om loff i seg selv ikke har mye næringsemner å by på. Knepet for min del var å gjøre endringer jeg kunne leve med uten å måtte legge om livsstilen totalt, kombinert med fokus på lettvint og kaloritett mat.

1. Nøtter

Nøtter er bortimot den mest kaloritette maten du finner, inneholder fettsyrer, protein, vitaminer og mineraler i solide mengder. Dessuten er de billige og har veldig god holdbarhet.

Kjekt å vite: En neve (20 gram) gir 100-120 kcal. Så får du i deg 4-5 never hver dag kan det fort utgjøre en stor forskjell.

2. Olivenolje

En god olivenolje kan brukes på nesten all mat og hvis du ikke overdriver temperaturen kan den også brukes til steking. Alternativet er å ha et par spiseskjeer av olivenoljen på maten etter at den er ferdigstekt, eller eventuelt etter at du har skrudd ned varmen.

Kjekt å vite: 3 spiseskjeer olivenolje gir cirka 300 kcal, er sunt og smaker godt. 

3. Sjokolademelk

Et annet og avgjørende grep var å sette et krav til meg selv om at jeg i tillegg til mitt vanlige kosthold alltid, og uten unntak, skulle drikke en liter med sjokolademelk før jeg la meg.

Kjekt å vite: 1 liter sjokolademelk gir 620 kcal.

Resultatet?

10 år senere veide jeg 113kg.

foretter

Referanser

  1. Denne artikkelen er ikke ment å rette seg mot spiseforstyrrelser, men mot dem som er tynne grunnet uheldige matvaner eller sviktende kunnskap.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.