Slik responderer kroppen på et langvarig vekttap

Trodde du at du kunne ta det med ro etter at du hadde gått ned til ønsket vekt? Da tar du feil. En ny studie viser at kampen mot kiloene vil vare evig.

post33

Å holde vekten nede etter diettslutt er vanskeligere enn du tror.

Det er en todelt målsetning ved å gå ned i vekt. Det ene er at man ønsker å redusere kroppsvekten. Det andre er at man ønsker å forhindre at man går opp i vekt igjen.

Mens mange tror at det harde arbeidet ligget i å gå ned i vekt, viser forskning at det er langt vanskeligere å vedlikeholde vekttapet (1).

Flere tilpasninger inntreffer

Når du begynner å spise mindre mat eller trener mer, skjer det flere uønskede adaptasjoner.

  • Det første er at hvileforbrenningen din går ned.
  • Du må også regne med at du indirekte vil bevege deg mindre.
  • Den tredje tilpasningen som inntreffer er at energikostnaden ved å bevege deg, reduseres – kroppen blir rett og slett mer energieffektiv.

Trening er et viktig verktøy

Å kjenne til hva som skjer med kroppen ved energiunderskudd, kan være viktig i kampen mot å holde kiloene vekke når målvekten er nådd.

Bevegelse er viktig – både den organiserte som skjer når du trener, men også den dagligdagse aktiviteten har betydning

Det kan være å gå en tretti minutters tur med hundene dine, kanskje løpe i 15 min i skogen, eller gå deg en tur på butikken.

Sammen med fysisk aktivitet, bør man også inkludere en eller flere former for trening – aller helst en kombinasjon av styrke og kondisjonstrening.

Styrketreningen har visst seg å kunne opprettholde hvileforbrenningen, samtidig som at den bevarer muskelmasse som gjør at figuren din blir flottere. Kondisjonstreningen gjør det mulig å forbrenne en del mer energi ved trening, spesielt om du er i god form.

Kroppen nekter å akseptere vekttapet

Som jeg nevnte innledningsvis, så sliter mange med å vedlikeholde vekttapet. De er kanskje ikke klar over hvor vanskelig det er.

Ved å kjenne til hva som skjer og hva man bør gjøre, stiller man langt bedre rustet i kampen mot sin egen kropp.

  • En person på 70kg vil ha 36 % sannsynlighet for å vedlikeholde et vekttap på 3,5kg etter ett år.
  • En person på 70kg vil ha 17,5 % sannsynlighet for å vedlikeholde et vekttap på 7kg etter ett år.
  • En person på 70kg vil ha 7,5 % sannsynlighet for å vedlikeholde et vekttap på 10,5kg etter ett år.
  • En person på 70kg vil ha 4 % sannsynlighet for å vedlikeholde et vekttap på 14kg etter ett år.

Kroppen sliter med å tilpasse seg

Prognosene er ikke spesielt god for å lykkes. Så kan man spørre seg: er det fordi folk gir opp, eller ikke orker å trene?

En studie som ble publisert i oktober-utgaven av The New England Journal of Medicine (2) viser at en del av de adapsjonene som inntreffer ved vektnedgang, også er der ett år etterpå.

Med andre ord: Når du først har kommet ned til målvekten så kan du ikke leve som en person som alltid har veid ønsket vekt – du må leve som at du kontinuerlig er på slanker’n. I alle fall for en viss periode.

Ting tar lengre tid enn du tror

Studien (2) som er omtalt i seneste utgave av Weightology Weekly (3) ble gjort på  34 overvektige personer som hadde redusert kroppsvekten sin med 14 % i 10 uker. Etter et år var kroppsvekten fortsatt redusert med solide 8,2 %.

Mens mange får beskjed om at den første tiden etter et vekttap er veldig viktig, viser denne studien at selv ett år etter vektnedgangen, må du arbeide knallhardt for å opprettholde vekttapet.

De 34 deltagerne fikk blant annet;

  • Redusert nivået av leptin med over 60 % på dietten. Året etterpå var dette redusert til 35 %.
  • Ghrelin, som er et hormon som får deg til å spise, var fortsatt forhøyet ett år etterpå.
  • Metthetsfaktorene PYY, CCK og GLP-1 som demper appetitten, var fortsatt redusert ett år etterpå.

Optimalt sett skulle man ønsket at reduksjonen i leptin på dietten var tilbake til normalen ett år med den «nye» vekten. Det samme gjelder ghrelin, PYY, CCK og GLP-1.

Men dessverre ser det ut som at slankerne bare må akseptere at kroppen ikke vil vedkjenne seg den nye vekten – og at de derfor må jobbe en del ekstra for å opprettholde vekten, sammenlignet med personer som har veid det samme hele livet.

Dyster spådom?

Og som ernæringsfysiolog og forsker James Krieger uttaler i sin gjennomgang av studien (3);

Because these changes are still present even if the weight loss is maintained, it indicates that there is still a drive of your body to try to gain your weight back

For personer som har slanket seg, er ikke dette ny viten, men økt bevisstgjøring rundt de forandrene som intreffer vil kunne øke sannsynligheten for at man tar opp kampen – og at man samtidig er inneforstått med at den nye livsstilen faktisk innebærer en økt porsjon trening og fysisk aktivitet.

Det viktigste du kan ta med deg fra denne artikkelen er at ting tar tid, og at du må kunne forvente at jobben tar lengre tid enn du i utgangspunktet trodde.

Referanser

  1. Int J Obes (Lond). 2010 Nov;34(11):1644-54. Epub 2010 May 18. Long-term weight loss maintenance in the United States. Kraschnewski JL.
  2. N Engl J Med. 2011 Oct 27;365(17):1597-604. Long-term persistence of hormonal adaptations to weight loss. Sumithran P
  3. Weightology Weekly. James Krieger
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.