Slutt å sammenligne deg selv med andre!

Viktig budskap fra personlig trener Oda Sofie.

IMG_7838

Om dette er tilfellet er det fort gjort å overse de små stegene du tar underveis, som er de stegene som faktisk betyr noe. Om du ikke er bevisst på egen fremgang – UANSETT hvor stor eller liten den er – har du etter min mening en oppgave foran deg: se din fremgang sammenlignet med ditt eget utgangspunkt og ikke andres.

Jeg opplever flere klienter jeg roser for bra innsats og fremgang, responderer med «men jeg er jo ikke noe sterk, se for eksempel på han der borte – han har jo 170 kilo på stanga!».

Mitt kjære medmenneske; det viktigste du gjør er å se på de små stegene i riktig retning DU tar, og ikke hvor langt bak du er i forhold til andre.

Vi har alle ulike utgangspunkt, som er et utfall av hvordan du handler på daglig basis over lengre tid. Om du startet å trene for et par uker siden, hvordan i alle dager skal du da forvente at du starter på ett annet stadie enn på ditt eget «rock bottom»?

SETT SITUASJONEN I PERSPEKTIV

Det er fort gjort å sammenligne seg med andre på et helt annet nivå enn deg, når du muligens ikke er bevisst på hva vedkommende har gjort for å komme dit de er på nåværende tidspunkt. Om du tenker slik, har veien mot dine egne mål stor sannsynlighet for å bli demotiverende, spesielt om du for øyeblikket ikke engang løfter en åttendedel av hva sidemannen gjør.

Jeg tar meg selv som et eksempel. Jeg mener selv jeg har relativt med kilo på stanga for å være en jente på tjue år, og jeg løfter kanskje like mye eller mer enn flesteparten av det motsatte kjønn på et alminnelig treningssenter (hurra for meg!). Her altså sammenlignet med; Ola Normann.

Om jeg sammenligner meg selv med de beste styrkeløfterne i Norge av samme kjønn, alder og i samme vektklasse, kunne jeg foreløpig bare klappet meg selv på skulderen og sagt; lykke til!

Det florerer av store prestasjoner rundt oss, hvor både jenter og gutter løfter tresifret lett som bare det. Det mange ikke innser er at disse «supermenneskene» også en gang startet med kun stanga. Mannen ved siden av med 170 kg kilo på stanga, startet sannsynligvis ikke med så mye mer enn den gjeldende kunden min, som nettopp har prøvd seg på sin første knebøy med en kettle bell i hånda.

Det som gjelder for alle er at kontinuerlig arbeid over lang tid kan føre alle og en hver til de resultatene som er ønskelig og som du kanskje ikke en gang kan se for deg i lesende øyeblikk. Om du bare er tålmodig nok, samt du ser verdi i prosessen, og ikke kun i målet i seg selv.

For all del, finn inspirasjon i supermenneskene (de kontinuerlige hardtarbeidende), men sett din egen situasjon i perspektiv, og se på hva du oppnår underveis og hvor langt du har kommet sammenlignet med hvor enn du startet.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.