Ikke spis mindre, spis sunnere

Ønsker du å bedre formen bør du starte med å spise sunnere. Gjør du det, vil ting bli mye enklere.

Det virker som mange tror at du må ha høyere utdanning innen ernæring for å vite hva som er sunt og hva du skal spise. Heldigvis er dette langt fra sannheten.

Vi er enige om at ernæring er et komplisert fagfelt, men det betyr ikke at å spise sunt behøver å være vanskelig. Se bare gjennom videoen ovenfor, så vil du være langt klokere etterpå.

Du trenger ikke kalkulator for å være sunn

Er det ikke et lite paradoks at vi var slankere og sunnere før i tiden, når vi knapt visste hva en kalori var?

Vi hadde ikke kalkulatorer og lærte ikke matematikk på skolen. Vi hadde ikke ernæringsfysiologer eller moderne medisin.

Riktig… Mange primitive urbefolkninger har klart å holde seg slanke og friske og unngikk de livsstilssykdommene vi sliter med i vesten i dag og uten de kompliserte løsningene som blir foreslått (12).

Poenget er at vi trenger ikke høyere utdanning eller en kalkulator for å holde oss sunne og friske. Alt vi trenger er å fokusere på naturlig og uprosessert mat.

Et hormonelt miljø som tilrettelegger for vektnedgang

Ønsker du å gå ned i vekt, er det viktig å skape et hormonelt miljø som legger til rette for fettforbrenning og som gjør at vi spiser mindre.

Den enkleste måten å gjøre dette på, er å spise mindre karbohydrater. Dette reduserer nivået av insulin, noe som også vil redusere lagringen av energi i fettcellene (34).

Med unntak av frukt og bær, bør du unngå sukker. Dette vil øke følsomheten for et hormon som heter leptin og som vil føre til at du spiser mindre og forbrenner mer (56).

LES OGSÅ – Spis mer av disse 9 matvarene

Ned i vekt uten å telle kalorier

Det er faktisk enkelt å gå ned i vekt uten å telle kalorier. Bare følg disse 3 konsise rådene:

  • Øk inntaket av – kjøtt, fisk, egg, nøtter, frø, sunt fett, grønnsaker med moderate mengder stivelse og frukt hvis du får i deg litt for lite.
  • Reduser inntaket av – Sukker, korn, vegetabilske oljer, søtningsstoffer, halvfabrikata og produkter som er prosessert.
  • Matvarer med få ingredienser – Trenger matvaren en lang liste ingredienser med masse e-stoffer ville jeg styrt unna.

Følger du disse rådene vil du skape et hormonelt miljø i kroppen som legger til rette for reduksjon av kroppsvekt uten å måtte telle kalorier.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.