Bli den feteste, tøffeste og sterkeste versjonen av deg selv

Alle bør ha som mål om å bli en bedre versjon av seg selv. Det oppnår du ikke ved å bruke dagene ved å glo på baderomsvekten.

positive

Mitt tips til deg: Prøv å vær den feteste, tøffeste og sterkeste versjonen av deg selv. Enklere sagt enn gjort sier mange, og denne artikkelen er nettopp en nærmere forklaring på hvordan du skal få til å etterleve denne flotte holdningen.

Og selv om vi her skal fokusere på kosthold og trening, kan du selvsagt klare det uten det også.

Ikke tenk at det er noe feil med deg

Mange kan fortelle at de vil ned så så mye i vekt, slik at i passer inn i det og det klesplagget og at de vil være kjempefornøyd hvis de får til det. Når de da faktisk når målene sine, er de likevel ikke fornøyd. Skjønner du hvorfor?

Hvis du tror det er noe feil med det og at alt du trenger er en liten «reperasjon», vil du aldri bli fornøyd. Det vil alltid være noe som kan bli bedre og som må fikses på. Ikke tenk at det er noe feil med deg.

Gjenta etter meg: Det er ingen feil med meg og jeg trenger ikke å fikses.

Gjør noe med holdningen til deg selv

Det meste handler om din egen holdning til deg selv og hvilken tilnærming du har til trening, kosthold og hvordan du prater til deg selv om disse tingene.

Det handler om:

  • Å velge styrke framfor diett og slanking.
  • Å velge prestasjon framfor noen andres idé om perfeksjon.
  • Å fokusere på hva du kan gjøre, i stedet for å dvele ved hva du ikke kan.
  • Å prøve å legge på mer vekt på stanga, i stedet for at baderomsvekten viser nedgang.
  • Å være snill og si fine ting til deg selv, både på gymmen og når du ser deg selv i speilet.
  • Å være stolt av deg selv og la fokuset være på hva du gjør i dag, og ikke bruk for mye energi på fremtidens målsetninger.

Disse forandringene i holdningen din og måten du tenker på, er helt essensielle når du skal lykkes med det du driver med. Men, ikke glem at ting ikke skjer over natta. Ting tar tid og det er viktig at du jobber målrettet med disse endringene.

Fokuser på hva du kan få til

Vekten, fettklypa og målebåndet er alle målemetoder som brukes når målet er en strammere kropp. De kan si noe om utseendet ditt, men de sier nødvendigvis ingenting om selvtillit, styrke, utholdenhet, helse eller prestasjonsevnen din. Det er disse tingene som er viktige og det er dette du skal fokusere på.

Blir du sterkere, presterer bedre og får bedre helse vil ovennevnte ting være «bivirkninger» som gjør at du forbrenner mer fett og bygger mer muskler. Fokuser på hva du kan og implementer følgende fire trinn: 

  1. Gå av baderomsvekten. Baderomsvekten kan ikke fortelle deg om du har gjort en god eller dårlig jobb.
  2. La prestasjonene være i fokus når du trener. Ingenting annet betyr noe.
  3. Vær stolt over det kroppen din kan gjøre og de ferdighetene du har utviklet.
  4. Bytt ut ord og setninger som «jeg trenger å gå ned i vekt» til «Jeg er sterk!». «Må» byttes ut med «Vil» og «Jeg kan ikke» byttes ut med «Jeg kan»

Forandringene høres kanskje ubetydningsfulle ut, men små forandringer kan ha stor effekt. 

Stress ned, stress ned

Vi har vel alle prøvd å være perfekt og min erfaring er at det er veldig stressende i lengden. Selv har jeg alltid vært perfeksjonist, noe som gjenspeiler seg i A i alle fag på skolen og at jeg alltid presterte bra på ulike tester og prøver som andre sleit på. Dette behovet overførte jeg også til treningen og kostholdet, noe som er en god del av forklaringen til at jeg utviklet spiseforstyrrelser som jeg hadde over flere år.

Å prøve å være perfekt er veldig slitsomt, spesielt når du aldri blir fornøyd og ender opp med å fortelle deg selv hvor udugelig du er. Til tross for ønsket om å gjøre alt perfekt, fikk jeg aldri de resultatene jeg ønsket meg. Til slutt skjønte jeg at det måtte en forandring til. Jeg bestemte meg for å tenke prestasjon og at ting skulle være enkelt.

Trening og kosthold, tenk enkelt

Trening: Ha alltid som mål om å prestere litt bedre enn forrige gang. Lag deg også målbare mål. Jeg hadde som mål om å klare 10 chins, 2 x kroppsvekt i knebøy og diverse andre mål. Jeg tenkte kun på å prestere, ikke hvordan jeg så ut. Så lag deg noen kule og varierte mål som du kan jobbe mot. Føler du kanskje at disse målene er for ambisiøs, kan du jo også starte med å trene opp grunnstyrken din.

Kosthold: Min erfaring er at rigide regler og restriksjoner i matveien gjør det enklere å overspise. Nå prøver jeg heller meg på en 90/10-tilnærming, hvor 10 prosent av maten kan være av den ikke fullt så sunne maten, men uten dårlig samvittighet. Jeg spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett. Jeg spiser mat som gir meg en god følelse og begrenser inntaket av mat som gjør at jeg ikke føler meg fullt så bra. Veldig enkelt og veldig effektivt.

Historier fra fete, tøffe og sterke jenter

Jeg har spurt noen av vennenene mine om å dele deres historier i hvordan de har klart å bli sterke, fete og tøffe.

JeffersonFinishJen Sinkler

Jeg gjorde det på en enkel måte: Jeg tenkte variasjon. Om du hele tiden skal prøve å bli best i alt, blir du bare utbrent og i verste fall skadet

Tidligere så jeg på trening som noe som måtte gjøres. Jeg likte egentlig ikke å trene, jeg følte meg ikke bra og ble verken fet, tøff eller sterk. Men da jeg gjorde et «comeback» i 2008 etter et lengre avbrekk, endret jeg tilnærmingen min. I stedet for å tenke at jeg må, eksperimenterte jeg mer med hva jeg likte å gjøre.

Jeg er kanskje ikke den sterkeste dama i enkeltøvelser, men jeg er veldig allsidig. Jeg kan trene styrkeløft, vektløfting, kettlebell, strongman, sirkeltrening, intervall, rugby, osv osv – og alt annet som gir meg en mulighet til å bruke kroppen min.

Her er en video av Jen som løfter en 81 kilos atlasstein. 

jenkJen Comas Keck

Å være den sterkeste og feteste versjonen av meg selv innebærer å være i fysisk stand til å gjøre hva jeg vil, når jeg vil.

Vi tilbrakte sommeren i Salt Lake City og vi fra Utah er vant med å være ute. Vi gikk i fjellene hver helg og hver tur varte i mellom 3 og 4 timer.

Jeg husker jeg stod på toppen av en av de tøffeste løypene vi hadde begitt oss ut på. Jeg pustet og peset, mens det brant i lårene. Jeg ble overveldet av en følelse av styrke, umiddelbart etterfulgt av en takknemlighet for hva kroppen min er i stand til. Det er slike ting som dette som får meg til å føle at jeg er den sterkeste versjonen av meg selv.

marianneMarianne Kane

Min veldig gode venninne, Marianne, fant ut at hun ville dele tankene sine gjennom en video. Her diskuterer hun hvorfor vi setter oss spesielle målsetninger, betydningen av tankesett og at det er viktig å erkjenne sine egne styrker.

Sjekk ut videoen nedenfor…

Nå er det din tur !

Nå gjenstår det bare et spørsmål: Hvordan har DU tenkt å bli den sterkeste og feteste versjonen av deg selv? Jeg foreslår du starter med å implementere noen av tipsene du har fått i denne artikkelen.

  • Du må kanskje sette deg noen positive og prestasjonsavhengige mål?
  • Du må kanskje tenke nytt og få noe morsomt ut av treningsøktene dine?
  • Du må akseptere at det ikke er noe feil med deg og at ingenting må «fikses».

Uansett hva du måtte velge, start i dag. 

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.