Stevia – Naturlig søtning uten kalorier

Stevia er et veldig godt alternativ til både sukker og kunstige søtningsstoffer.

stevia

Det blir stadig flere overvektige mennesker her i verden og som en konsekvens av dette har flere begynt å se seg etter alternativer til sukkeret. En del har latt seg friste av disse kunstige søtningsstoffene som blir fremstilt på lab’en.

Men det finnes et naturlig alternativ som har blitt svært populært de siste årene. Stevia heter det.

Naturlig og kalorifritt

I Sør-Amerika har planten Stevia Rebaudiana vært brukt som søtning og medisinsk i flere århundre. Planten inneholder stevioside og Rebaudioside A som begge er 2-300 ganger søtere enn vanlig sukker. Sistnevnte sies å gi minst bitter ettersmak og er derfor å foretrekke.

Her får du noen argumenter for hvorfor du burde vurdere stevia. 

Kan redusere blodtrykket

Studier viser at personer med høyt blodtrykk (hypertensjon) kan dra nytte av stevia.

I en studie med 106 kinesere som enten brukte placebo eller 750 milligram stevioside om dagen (1) gikk det systoliske blodtrykket ned i snitt fra 166 til 153 (8 % ned) og det diastoliske fra 105 til 90 (14 % nedgang).

I en annen studie ble 174 kinesere gitt enten placebo eller 1500 milligram stevioside om dagen (2). Gruppen som inntok stevioside reduserte systolisk blodtrykk fra 150 til 150 (7 % nedgang) og diastolisk fra 95 til 89 (6 % reduksjon). I gruppen som inntok stevia så man også mye lavere insidens av hypertrofi av venstre ventrikkel som vanligvis er et resultat av høyt blodtrykk.

I tre andre studier så man ingen effekt. En av de gjaldt personer med moderat forhøyet blodtrykk, mens de to andre gjaldt personer med normalt/lavt blodtrykk (345).

Konklusjon: Stevia vil kunne redusere et allerede høyt blodtrykk, men utgjør ingen forskjell for personer med normalt blodtrykk.

LES OGSÅ – Helt trygt med lettbrus

diabetes2Potensiell effekt for diabetikere

Undersøkelser på rotter viser at stevia kan ha en positiv effekt på insulinfølsomheten og vil også kunne hjelpe betacellene i bukspyttkjertelen til å produsere ekstra insulin (67).

Hos mennesker ser det ut til at Stevia (gjennom stevioside) vil kunne redusere blodsukkeret ditt etter et måltid. Det skjedde i alle fall i en studie hvor man sammenlignet effekten av 1 gram stevioside med 1 gram maisstivelse (8).

I en annen undersøkelse som sammenlignet sukrose (bordsukker) med aspartam (kunstig søtning) med stevia viste det seg at stevia reduserte blodsukkeret og insulinkonsentrasjonen mer enn de to andre etter et måltid (9).

Konklusjon: Selv om det fortsatt mangler forskning på området, er det ikke usannsynlig at stevia vil være positivt for å stabilisere blodsukkeret og insulinnivået hos diabetikere.

Potensiell helsegevinst (i alle fall hos dyr)

De fleste studiene som er gjort på stevia og helse er gjennomført på rotter. I disse undersøkelsene har stevia en preventiv effekt på høyt blodtrykk, betennelse, diare, tumorer og immunforsvaret for å nevne noe (10).

Stevioside har hos rotter visst seg å kunne øke HDL kolesterol, redusere oksideringen av LDL, redusere dannelsen av plakk i arteriene og forbedre insulinfølsomheten.  (1112).

Konklusjon: Studier på rotter kan tyde på en potensiell helsegevinst ved stevia.

Trygt for mennesker

Stevia er helt trygt for både mennesker og dyr. Det finnes riktignok noen studier som viser bivirkninger på dyr, men i disse undersøkelsene var det brukt ekstremt høye doser, og de vil følgelig ikke være overførbare for mennesker som bruker normale mengder stevia.

Noen studier peker på en korrelasjon mellom inntak av kunstige søtstoffer og vektøkning, men så langt er det ikke gjort tilsvarende forskning med stevia.

Ta med deg dette!

Ønsker du å søte opp noe er stevia det beste alternativet. Smaken varierer derimot en god del mellom de ulike merkene, og for å finne en smak du liker, kan det være lurt at du prøver deg litt fram.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.