Studie: Stress kan gjøre kvinner feitere

Mye stress er ikke sunt på noen måter. Ny forskning viser at det også kan påvirke metabolismen hos kvinner negativt.

78715216

For mye stress er noe vi helst vil unngå. Det finnes ingen positive ting ved det, hverken psykologisk eller fysiologisk, og det spiller en stor rolle for hvordan vi presterer ellers i hverdagen.

Slik kan stress ødelegge dietten din.

En ny studie publisert i Biological Psychiatry (1) viser at inntak av fettholdig mat etter en dag med mye stress kan senke metabolismen hos godt voksne kvinner, noe som potensielt kan føre til overvekt over tid.

Etter kartlegging av kvinnenes stressfaktorer i løpet av 24 timer ga forskerne studiedeltakerne (58 kvinner med en gjennomsnittsalder på 53 år) et måltid på 920 kcal – 60 gram fett, 59 g karbohydrater og 36 g protein. Deretter målte forskerne hvor lang tid det tok kvinnene å forbrenne kaloriene og fettet fra dette enkle måltidet. De tok også målinger av blodsukker, triglyserider, insulin og kotisol.

Måltidet som testsubjektene fikk bestod av egg, kalkunpølser, brødmat og saus med en kalori- og fettmengde omtrent lik det man finner i en burger med pomes frites fra f.eks. McDonalds.

Forskerne rapporterte at kvinnene som opplevde en eller flere stressfaktorer forbrant i gjennomsnitt 104 kalorier mindre enn kvinnene som ikke opplevde stress. De stressede kvinnene hadde også høyere nivå av insulin, noe som bidrar til mer fettlagring og mindre fett-oksidering.

stressfatoxidation

Dette betyr at en stressende hverdag kan føre til mer vektoppgang over tid, spesielt om du tyr til dårligere matvalg. Forsker Jan Kiecolt-Glaser sier:

Vi vet fra andre data at vi har en tendens til å spise feil type mat når vi er stresset. Våre data sier nå at når vi spiser feil type mat, blir vektøkning mer sannsynlig fordi vi forbrenner færre kalorier.

Forskerne var også noe tilbakeholden med å si at dette er noe som også gjelder for menn. Menn har en tendens til å ha mer muskler som igjen bidrar til en høyere forbrenning, noe som gjør at de muligens ikke påvirkes i samme grad som kvinner.

Slik kan du unngå negative effekter som følge av mye stress

  • Vær ekstra påpasselig med å velge sunn mat med god næringsprofil på dager med mye stress.sleep
  • Styrketrening gir produksjon av endorfiner som er kroppens «feel-good»-hormon. Styrketrening gir også mer muskelmasse og dermed høyere forbrenning.
  • Ikke glem at kroppen også trenger hvile.
  • Få nok søvn. De fleste sover under 7 timer hver natt, mens vi trenger mellom 7 og 9 timer for å være uthvilt.

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.