;
;

Velg styrketrening om du har diabetes-2

Styrketrening er den mest effektive treningsformen for personer med type-2 diabetes.

fat

Personer med diabetes type 2 bør sterkt oppfordres til å trene styrketrening. Dette er den treningsformen som har den største effekten, og skal du bare velge en treningsform, gir styrketrening best effekt. Dette viser det store flertall av undersøkelser som har sammenlignet effekten av ulike treningsformer. Det skal likevel sies at en kombinasjon av flere treningsformer gir aller best effekt.

De finnes trolig i underkant av 400.000 personer med diabetes type 2 (fork. DB2) i dette landet og kjente risikofaktorer er blant annet overvekt, inaktivitet og røyking. Styrketrening vil både kunne forebygge og behandle, samtidig som det også reduserer risikoen for sykdommer som er nært knyttet til DB2.

Ifølge aktivitetshåndboken gjelder følgende anbefalinger om fysisk aktivitet:

Treningsform Frekvens Intensitet Varighet
Basisaktivitet Hver dag Snakketempo > 30 min
Kondisjonstrening 3-5 dag/uke Andpusten 20-60 min
Styrketrening 2-3 dag/uke Til eller nært utmattelse 8-10 øvelser med 12-13 rep på hver øvelse

Ikke glem kostholdet

Kostholdet er også viktig. For mange vil et sunnere kosthold innebære en reduksjon i energiinntaket og inntaket av karbohydrater. Dette vil bidra til å øke insulinfølsomheten, føre til at du går ned i vekt og gjøre det enklere å være fysisk aktiv. Både styrke- og utholdenhetstrening vil føles ekstra krevende som overvektig, og en reduksjon vil kunne ha en positiv effekt både på fysisk og psykisk helse.

Flere undersøkelser kan tyde på at et middelhavskosthold er å foretrekke. Sammenlignet med de norske anbefalingene gir dette best effekt på vektnedgang, langtidsblodsukker, insulinresistens, glykemisk kontroll og andre faktorer som gir økt risiko ved DB2. Dette innebærer mer olivenolje, bøner og linser, grønnsaker, frukt, fisk, hvitt kjøtt og en reduksjon i inntaket av blandingsprodukter av kjøtt, rødt kjøtt, søtsakker, søte drikker og et større fokus på å lage mat fra bunnen av.

Har du diabetes type 2, er i faresonen, eller kjenner noen som er? Begynn med styrketrening.

Referanser

  1. Gordon BA, et al. Resistance training improves metabolic health in type 2 diabetes: a systematic review. Diabetes Res Clin Pract 2009, 83:157-175.
  2. Cauza E, et al. The relative benefits of endurance and strength training on the metabolic factors and muscle function of people with type 2 diabetes mellitus. Arch Phys Med Rehabil. 2005 Aug;86(8)
  3. Cauza E, et al. Strength and endurance training lead to different post exercise glucose profiles in diabetic participants using a continuous subcutaneous glucose monitoring system. Eur J Clin Invest. 2005 Dec;35(12):745-51.
  4. Sigal RJ, et al. Effects of aerobic training, resistance training, or both on glycemic control in type 2 diabetes: a randomized trial. Ann Intern Med. 2007 Sep 18;147(6):357
  5. Bweir S, et al. Resistance exercise training lowers HbA1c more than aerobic training in adults with type 2 diabetes. Diabetol Metab Syndr.;1(1):27
  6. Group UPDSU: Intensive blood-glucose control with sulphonylureas or insulin compared with conventional treatment and risk of complications in patients with type 2 diabetes (UKPDS 33) The Lancet 1998
  7. Strasser B, et al. Resistance training in the treatment of the metabolic syndrome: a systematic review and meta-analysis of the effect of resistance training on metabolic clustering in patients with abnormal glucose metabolism. Sports Med. 2010 May 1;40(5):39.
  8. N Engl J Med. 2008 Jul 17;359(3):229-41. doi: 10.1056/NEJMoa0708681.Weight loss with a low-carbohydrate, Mediterranean, or low-fat diet.Shai I, Schwarzfuchs D

 

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.