Styrketrening er medisin. 10 gode grunner for å trene styrke

Kjenner du til fordelene med styrketrening?

nor1

Trykk LIKER om styrketrening er din medisin. 

Jeg vil påstå at alle burde drive en form for styrketrening. Fordelene er alt for mange til at de kan bli oversett. Ja, du overlever selvsagt, men de positive effektene bør i alle fall være kjent før du gjør ditt valg.

Sett av så lite som 2-3 prosent av uken din (2-3 økter á 1 klokketime) og du kan nyte veldig godt av disse 10 effektene. Det er ikke uten grunn til at styrketrening blir sett på som medisin.

bild11. Styrke til å takle hverdagen

I takt med at vi blir eldre blir vi også svakere om vi ikke forteller kroppen vår at vi trenger styrken vår til noe. Med styrketrening gjør vi nettopp det, i tillegg til at vi forteller den at vi også vil bli sterkere enn det vi er i dag. Med større styrke gjennom et godt treningsprogram kommer det mange positive effekter. Du får bedre balanseøkt bevegelighet i musklene og leddene, og du vil håndtere hverdagens fysiske utfordringer på en bedre måte.

Utrente som begynner å trene styrke vil kunne forvente en økning i maksimal styrke på 30-40 prosent etter så lite som 12 treningsuker med 2 til 3 økter per uke (tilsvarende 1 prosent per økt).

LES OGSÅ – Derfor bør du loggføre treningsøktene

2. Mindre stress, mer energi

Mange opplever treningen som et fristed hvor de kun tenker på seg selv og det de skal gjennomføre. Styrketreningen blir en fin måte å koble helt av på, hvor du setter deg selv i sentrum. Mobilen kan du legge igjen i garderoben. Resultatet betyr færre stresssymptomer.

Selv om det for en inaktiv person vil virke ulogisk, så gir faktisk trening deg energi og mange opplever at perioder med lite trening også medfører mindre energi hverdagen.

3. Bedre selvtillit og økt mestringsfølelse

Å merke at noe som for noen uker siden var blytungt er relativt lett nå, gir masse mestringsfølelse. Det er en god følelse å kjenne at kroppen forandrer seg når du stimulerer den. Løfter du tunge vekter, blir den sterkere. På samme måte som at hvis du løper, så får du bedre utholdenhet.

Spesielt godt er det å kunne konkurrere mot seg selv og slå gamle rekorder. Denne forandringen og effekten gir oss også bedre selvtillit. Vi merker at øvelser som først virket kompliserte er enklere, samtidig som både vi selv og de rundt oss merker at vi forandrer oss.

4. Mindre risiko for skader og sykdom

Vi ønsker vel alle å holde oss friske og raske? Selv om noen sykdommer kan virke som et skummelt lotteri og bare tilfeldigheter avgjør hvem som blir syke, kan mye gjøres for å forebygge. En kropp som brukes i hverdagen står også mye bedre rustet hvis du skulle bli syk og sjansene for å bli frisk er stort sett alltid bedre.

Sammen med utholdenhetstrening har styrketrening en positiv effekt på veldig mange sykdommer. En sterk og bevegelig kropp er også mindre utsatt for skader i rygg, hofte og knær.

5. Høyere fettforbrenning og mindre fett

Styrketrening bygger både muskler og forbrenner fett. Resultatet blir en slankere og mindre kropp med mer fasong over seg. Mange trekker fram dette som en effekt som veldig mange jenter er opptatt, men også mannfolk bør synes dette er positivt. Muskler tar mindre plass og er mer kompakte, en effekt du vil merke ganske tidelig.

6. Styrker skjelettet og bygger muskler

Norge er på verdenstoppen når det gjelder beinbrudd relatert til beinskjørhet. Mange faktorer spiller inn (alder, høyde, tidligere brudd, inaktivitet, muskelstyrke, osv), men styrketrening er et av de viktigste tiltakene du kan fjøre for å forhindre dette, enten du tenker på egen lommebok eller samfunnskostnadene knyttet til det (1,5 milliarder per år!). Styrketrening fører til en mer hensiktsmessig struktur på kollagenfibre, økt beinmineraltetthet og økt beinmase i de knoklene som belastes. Det er derimot viktig at du da trener med tunge nok vekter (gjerne færre enn 12 repetisjoner).

Studier peker på at utrente kan bygge cirka 2 kilo muskler i løpet av 14 uker, eller cirka 200 gram per uke, men det finnes også eksempler på over 4 kilo i løpet av samme periode.

7. Bedre søvnkvalitet

Søvn er utrolig viktig og mangel på søvn har stor innvirkning på kroppen vår, i form av økt risiko for å bli syk, mindre fettforbrenning, større tap av muskelmasse, mindre energi, større appetitt osv, osv. Å bruke kroppen sin gjennom styrketrening vil gi bedre søvnkvalitet, noe som bidrar til en sunnere livsstil, mer muskler, mindre fett, og lavere stressnivå.

LES OGSÅ – 4 gode grunner til at du bør gå å legge deg litt tidligere

8. Lavere risiko for angst og depresjon

1 av 5 vil oppleve perioder med angst og depresjon og de aller fleste av oss opplever perioder med nedstemthet. Sammenhengen mellom trening og mental helse er undersøkt i mange studier, og ekspertene mener at det i dag det gir god effekt på depresjon, angst og søvnproblemer. Medikamentbruken og plagene reduseres. Styrketrening har også en forebyggende effekt på ovennevnte sykdommer.

9. Du blir et godt forbilde

En fysisk aktiv person kan være et flott forbilde for både familie, venner, barn, osv. Mange er skeptiske til styrketrening, enten fordi de tror de blir enorme av det (når det motsatte faktisk er tilfellet) eller fordi de ikke mener de har behov for det. Du kan derfor være den som viser alt det flotte du kan oppnå med å trene styrketrening.

10. Forebygger fedme og overvekt

Fedme er en av de viktigste helseproblemene i verdene ifølge Verdens Helseorganisasjon. I de nordiske landene er så mange som 40 prosent overvektige. Styrketrening vil både kunne forebygge, men også være en viktig del av behandlingen.

Undersøkelser med styrketrening viser at overvektige som trener i så lite som 10 uker kan bygge muskler og forbrenne fett samtidig. En studie med overvektige menn som hadde en BMI på 33 reduserte fettmassen sin med 3,4 kg samtidig som muskelmassen økte med det tilsvarende. Det finnes også gode holdepunkter for at styrketrening under vektreduksjon vil gjøre det enklere å holde vekten nede.

Usikker på hvor du skal starte? Begynn med nybegynnerguiden. Den ble lest over 450.000 ganger i 2013.

Referanser

  1. Helsefordelen med styrketrening, Fitnessbloggen.
  2. Den hemmelige fordelen med styrketrening, Fitnessbloggen.
  3. 10 ting vi damer kan lære mannfolkene om styrketrening, Fitnessbloggen.
  4. 8 gode grunner til at jenter burde trene styrke, Fitnessbloggen.
  5. Camillas beste treningstips for jenter, Fitnessbloggen.
  6. Trening som behandling ved sykdom, Fitnessbloggen.
  7. Styrketreinng gjør ikke damer maskuline, Fitnessbloggen.
  8. Trening i behandlingen av depresjon, Fitnessbloggen
  9. Styrketrening -i teori og praksis, Raastad 2010
  10. Huseyin Naci. Comparative effectiveness of exercise and drug interventions on mortality outcomes: metaepidemiological study. BMJ. 2013.Published online 2013 October 1
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.