Advarsel jenter, så store muskler får dere av å trene styrke

Konsekvensene av å trene tung styrketrening bør kjennes før man begir seg ut i styrketreningssalen. Dette er viktig kunnskap

woman1

Styrketrening kan ha en dramatisk konsekvens på kroppen til jenter. Musklene blir riktignok verken store, bulkete eller klumpede, men du kan i verste fall oppleve flere ting som kanskje ikke er ønskelig.

  • Mer muskler og mindre fett: Dette gjør figuren mindre og fastere.
  • Mer fasong og finere kurver: I motsetning til fett, har muskler mye mer form og fasong.
  • Økt styrke: Styrketrening kan gjøre deg sterkere, noe som gjør hverdagen enklere.
  • Bedre selvtillit, selvbilde og mer mestringsfølelse: Dettte er bra for den mentale helsen.
  • Gjør deg mindre utsatt for skader og sykdom: Fint om du vil trives og fungere godt.

Dessverre kan du aldri bli stor av styrketreningen. Det er faktisk det motsatte som skjer. Forklaringen er todelt: For det første øker du forbrenningen din av å trene styrke. Om du spiser det samme, betyr dette at du kan gå litt ned i vekt. For det andre så tar en kilo muskler MINDRE plass enn ett kilo fett. Du blir derfor mindre av å trene styrke. Stor blir man av å spise mer mat enn man forbrenner.

Marit Bjørgen og store biceps

Det finnes selvsagt jenter med muskler godt større enn gjennomsnittet. Marit Bjørgen er kanskje det beste eksemplet. Verdens beste skiløper veier 64 kg, har sixpack og blodårer på overarmene. Men du kan selvsagt ikke sammenligne deg med verdens beste. Ikke i noen idrett. De har gener i verdensklasse.

Du får ikke store, klumpete og bulkede muskler over natta. Du våkner ikke opp med kroppen til verdens beste skiløper. Du våkner heller ikke opp med kroppen til en fitnessutøver eller noen andre for den saks skyld. Like riktig som at du våkner opp overvektig. Alt tar tid.

LES OGSÅ – 3 gode grunner til at alle jenter bør bygge muskler

Livredd for muskler?

Slapp av, her skjer det ingenting spennende

Noen jenter skyr styrkesalen som pesten. Og har de først havnet i styrkesalen, så er det bare for å tørke støv av apparatene. De kjører kanskje noen repetisjoner i «ja/nei»-maskinen (abduksjon/adduksjon-apparatet), før de går over til den sittende beinpressen hvor de prøver å oppføre seg så uinspirert som overhodet mulig.

Flere undersøkelser viser at utrente menn kan bygge opp mot 200 gram med muskler i uka. Med tanke på at menn har rundt tjue ganger så mye testosteron i kroppen som kvinner, kan vi strengt tatt konkludere med at det kreves år med seriøs og dedikert trening for jenter som ønsker seg mye muskler.

Det beste som kan skje

IFBB Bikini pro: Nathalia Melo

Med tung styrketrening over flere år, vil du i beste fall kunne stramme opp kroppen, redusere fettprosenten og få litt mer sprett i rumpa.

Jeg kan ikke garantere deg det, men det er et mulig med et godt treningsprogram og et sunt kosthold.

Om du derimot ikke ønsker disse effektene, så er det jo bare å fortsette med spinningen. Spinningen som reduserer kontakten med rumpa, ikke sparer på musklene og heller ikke strammer opp i nevneverdig grad.

Styrketrening har en helt unik effekt når det kommer til å forbedre forholdet mellom muskler og fett.

Jenta som er avbildet til høyre, Nathalia Melo er en av verdens beste utøvere i bikinifitness. For å oppnå noe som er i nærheten av det hun har fått til, kreves det mange år med tung styrketrening. Og selv da er det ingen garanti for at du får den samme flotte figuren som henne.

Det er med andre ord ingen grunn til å frykte store, klumpete muskler ved å trene styrke. Du vil mest sannsynlig bare oppnå å få en flottere fysikk med mer fasong og mindre fett på kroppen.

La deg inspirere av jenter som Tone Olsen og Madelen Simonsen som ved å trene tung styrke klarte å forbrenne fett og bygge muskler i et forrykende tempo.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.