Sunnhetsfellen – Disse matvarene er ikke så sunne som du tror

Mange matvarer oppfattes både som sunne og helsefremmende, men er i realiteten usunne når de inntas i store mengder eller over lengre tid.

godmorgen

Juice, nektar, nøkkelhullmerket pizza, yoghurt, frokostblandinger, de rimeligste matoljene som soya- solsikke og maisolje er matvarer som mange kan oppfatte som både sunne og lettvinte løsninger.

I realiteten finnes det flere matvarer der ute som skriker lokkeord etter deg som «sukkerfri» og «fettredusert». Det er derfor lett for oss å tro at skjulte sukkerbomber og matvarer med en ugunstig fettsammensetning er sunne, og som med jevnlig mellomrom inkluderes i hverdagskostholdet.

LES OGSÅ – De skjulte sukkerbombene

Matvarene lurer deg

La oss ta juice som et eksempel. Et stort glass appelsinjuice (3dl) inneholder 15 sukkerbiter og tilsvarer omtrent det du får i deg gjennom 3 appelsiner. Juice har mindre volum, mindre kostfiber, mer karbohydrater, og mindre næringsstoffer. Det er riktig at ett glass appelsinjuice kan inngå som 1 av 5, men vi får ifølge den siste kostholdsundersøkelsen i oss godt over vitamin C anbefalingen til Helsedirektoratet. I tillegg sies det at sunne mennesker får i seg mest vitamin C.

Tips: Spis frukt i stedet for fruktjuice. Det metter mer og er sunnere.

fullkornFrokostblandinger er et annet høyaktuelt eksempel. De promoteres som en perfekt start på dagen, når mange av dem i realiteten bare er skjulte sukkerbomber uten de vitaminene og mineralene du forventer at den skal inneholde ut fra sunnhetsbildet på pakken. Nestle sin frokostblanding «Fitness Fruit» både høres og ser sunn ut, men inneholder veldig mye sukker (25 %), lite kostfiber og mikronæringsstoffer.

Tips: Spis havregryn eller til nøds all bran pluss. Havregrøt med søtning og kanel er både sunt og godt.

God morgen Yoghurt:  Denne lille yoghurten her er det mange som kan la seg lure av! Den ser ut som ett sunt og enkelt mellommåltid, men inneholder i realiteten 20 % sukker, hvorav 9 av dem er tilsatt. Ikke noe verken du eller ungene bør få i dere for mye av.

Tips: Bruk kesam og bland inn ønsket mengde og type sukkerfri saft.

Et annet problem er de vanligste og billige matoljene – soya, solsikke og maisolje. De brukes gjerne i halvfabrikata og er sterkt raffinert gjennom bruk av kjemikalier og høye temperaturer. De inneholder veldig mye omega-6 og veldig lite omega-3. Disse fremmer en ubalanse mellom omega-fettsyrene og kan bidra til betennelser ifølge indremedisiner, Fedon Lindberg.

Tips: Bruk enten smør eller kokosolje til steking, alternativt olivenolje hvis du bruker lavere varme, eller har på olje på slutten av steketiden.

Hvilke matvarer mener du markedsføres som sunne – enten ved tekst og/eller bilde, men som i realiteten bør være mat vi bør begrense inntaket av? 30 Svar

Referanser

  1. VG+ Sunnhetsfellene, 28.05.2013
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.