Supermat er bløff og lureri, variasjon er det viktigste

Flere eksperter er kritiske til den nye supermat-trenden som herjer. Tusenlappene sitter løst i drømmen om en sunnere kropp.

supermatSupermat innebærer i stor grad udokumenterte påstander og opphypede produkter som ikke holder det de lover. Til glede for enkelte aktører, men både en avsporing for helsen og lommeboken for de aller fleste.

Supermat sies å være matvarer som er spesielt næringstette, og noen har gått så langt at de sier at supermat er mat og medisin i ett. Produsentene lover alt fra bedre fordøyelse og sirkulasjon og mer energi. Det har selvsagt sin pris og du må fort regne med mange tusen kroner ekstra i måneden om du har planer om å bli skikkelig «super».

Eksempler på supermat er spirulina, hvetegress, kokosolje, hampfrø, gojibær, acaibær, osv. 

Ekspertene er skeptiske

Lege, professor og forsker Christian A. Drevon ser ingen grunn til å innta Supermat.

– Dette er i beste fall lureri og et lotteri. Det er i tillegg dyrt, mangler smak og har ingen dokumentert effekt, uttalte han til nettavisen Side2.no

Til den samme nettavisen utdyper lege og spesialist i indremedisin, Fedon Lindberg, det han mener er problematisk med Supermat-trenden.

– Da termen ble introdusert for noen år tilbake, var poenget å få fram at noen naturlige matvarer er særlig næringstette (sett i forhold til energitettheten). Eksempler på slik mat er de fleste grønnsaker, frukt, bær, urter, krydder, kakao, grønn te osv. Etter hvert ble mer eksotiske matvarer fremmet, og mange av disse koster så mye at man må spørre om man får «valuta for pengene», forteller Lindberg

Ekspertene får støtte av kjendiskokk Eivind Hellstrøm som i fjor uttalte av Supermat bare er lureri.

– Supermat er bløff og lurereri og hinsides enhver fornuft. Salget av supermatpulver og andre kosttilskudd går så det suser – og alt tyder på at mange erstatter vanlig, sunn mat med slike produkter, sier Hellstrøm til VG. 

– Helsesjokolade er vanlig sjokolade

Et av problemene med supermat-trenden er de veldig store lovnadene som det ikke finnes god forskning som støtter. Maten skal kurere deg for en lang rekke sykdommer på rekordtid, gi deg «superhelse» og beskytte mot aldring og sykdom.

Ulike typer bær blir ofte trukket fram på grunn av sitt høye innhold av antioksidanter. Blåbær har et høyt innhold av antocyaner, men ifølge en ny studie tyder det på at disse antioksidantene i stor grad blir ødelagt allerede i spyttet. Dette betyr selvsagt ikke at bær ikke er sunt, men det betyr at det sannsynligvis ikke har noe med mengden antioksidanter.

Det er ikke bare ulike typer bær som blir hypet opp. Også sjokolade skrytes opp i skyene, og da spesielt Xoçai som sies å kunne forebygge flere former for kreft, hjerte- karsykdom, høyt blodtrykk, osv. Det sies at 3 biter av denne sjokoladen dekker dagsbehovet for antioksidanter.

Espen Løkkevig har ved flere anledninger skrevet om denne «helsesjokoladen» og har konkludert på følgende måte. 

Min konklusjon er at dette ikke er noe annet enn en helt vanlig ordinær sjokolade. Dog produsert på en hemmelig mystisk måte, og inneholder forbudte og potensielt farlige stoffer. Den er grovt overpriset, har ingen positiv dokumentert effekt på helsen, er laget kun for å tjene penger på godtroende kunder og har absolutt overhodet ingen legende, slankende, forbedrende eller ytelsesøkende effekt. Markedsføringen bryter flere Norske lover, i tillegg til flere europeiske.

Han får støtte av Erik Arnesen (master i samfunnsernæring) og Pernille Nylehn (spesialist i allmennmedisin). I Norsk tidsskrift for Ernæring nevner de at EFSA har konkludert med at det ikke finnes noen dokumentert årsakssammenheng mellom inntak av kakaobønner eller sjokolade med høyt antioksidantinnhold og beskyttelse mot oksidativt stress.

spirulinaSpirulina, Chlorella og basiske matvarer

I nevnte artikkel har Arnesen og Nylehn tatt for seg flere av de typiske matvarene som omtales som supermat, blant annet Spirulina, Chlorella og matvarer som påstås å regulere PH-balansen.

Spirulina: Sies å være en god kilde til protein og vitamin B12. Dette avfeies av ovennevnte med begrunnelsen at vitamin B12 utgjøres av en inaktiv forbindelse kalt pseudovitamin B12. SpiruMax (et kosttilskudd) med ren spirulina gir også bare 1 gram protein per dagsdose.

Chlorella: Sies å styrke immunforsvaret og forhindre for tidlig aldring gjennom å være en god kilde til nukleinsyrer. Artikkelforfatterne påpeker at det for friske voksne ikke er nødvendig med tilskudd av nukleinsyrer og at det ikke finnes forskning som med sikkerhet viser at denne blågrønnalgen styrker immunforsvaret.

Basiske matvarer: Det reklameres mange plasser for at vi går rundt med en «sur» kropp og at hvetegress, byggress o.l er nødvendige for å regulere pH’en i blodet. Men menneskekroppen har heldigvis effektive systemer for å regulere pH’en fordi selv små forandringer kan være livstruende.

Ved pH-avvik er det sannsynligvis en bakenforliggende sykdom eller forstyrrelse som er årsaken, forklarer forfatterne. De skriver også at det skal veldig mye til for å påvirke blodets pH-verdi gjennom kostholdet og at overbruk av basiske kosttilskudd kan gi alvorlige elektrolyttforstyrrelser og alkalose.

7 punkter: Det «virkelige» superkostholdet

Et kosthold bør….

  1. Være variert og i minst mulig grad ekskludere hele matvaregrupper.
  2. Være balansert og du skal følgelig ikke overdrive inntaket ditt av enkelte næringsstoffer som sies å være ekstremt gunstige.
  3. Gjenspeile energiforbruket ditt. For mye eller for lite mat og drikke kan på lang sikt gi dårligere helse og prestasjonsnivå i forbindelse med fysisk aktivitet og trening.
  4. Være variert og inneholde grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter, proteinrike meieriprodukter, fisk, kjøtt, og begrens inntaket av sukker og flytende kalorier. Du bør også fokusere på god smak.
  5. Inkludere mest mulig fast føde. Kosttilskudd bør bare brukes som et fornuftig tilskudd og minst mulig som erstatning.
  6. Tuftes på sunn fornuft, langsiktighet og fokusere på livsstilsendringer framfor radikale kostholdsforandringer.
  7. La helsa ha høy prioritet og ikke la alt handle om det estetiske (eksempelvis for lav fettprosent).

Kommer du på andre punkter som burde vært med? 29 Svar

Referanser

  1. Supermat. Sunt eller sprøyt? Norsk tidskrift for ernæring, Arnesen og Nylehn.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.