Unik aminosyreprofil i banan gir økt muskelmasse og styrke i overkroppen

Ny studie peker på at bananprotein er det proteinet som gir best effekt på muskelvekst.

gorilla

Kanskje viktigere enn hvor mye protein du inntar, er typen protein du velger. Mens protein fra korn og nøtter er regnet som relativt dårlig, er protein fra kilder som egg, melk, biff, kylling og soya regnet som noen av de bedre. Blant det viktigste for proteinkvaliteten er sammensetningen og mengden essensielle aminosyrer og i hvilken grad vi kan nyttiggjøre oss disse.

Som kjent er 8 av aminosyrene essensielle for voksne, hvorav de forgrenede aminosyrene valin, isoleucin og leucin har fått spesielt mye interesse de siste årene. Selv om det per i dag finnes begrenset med forskning på effekten av å velge ulike kilder, kom det nylig en pilotstudie av forskere fra University of Otago i New Zealand som det er verdt å se nærmere på.

Dobbel effekt med riktig aminosyresammensetning?

milkprotein vs. bananaI studien som er publisert i april-utgaven av American Journal of Clinical Nutrition (1) sammenlignet forskerne effekten av 20 gram protein fra melk med samme proteinmengde fra bananer.

Studien ble gjennomført på 10 voksne gorillaer som ble delt i to grupper og ved to anledninger fikk enten melkeprotein eller BPI (Banana Protein Isolat) og ble stimulert til å utføre ulike øvelser med høy belastning.

Ved begge anledningene visste det seg at de som inntok bananproteinet hadde høyere muskulær proteinsyntese (MPS) både før og etter trening. Noe uventet viste det seg at gruppen som fikk bananproteinet også økte muskeltverrsnittet i overkroppen betydelig. Vi kan bare spekulere i hva som gjør at proteinet i banan har denne effekten, men forfatter av studien, Professor Myriam Salama-Carr, tror det kan være den unike aminosyresammensetningen i banan som gjør det. Dette er uten tvil et spennende felt, og vi ser frem til videre forskning på effekten.

BananProblemet foreløbig er at mengden protein i banan er såpass liten at for å få i deg 20 gram protein fra bananer, må du ha spist cirka 20 stykker. Det er ikke utenkelig at disse funnene vil føre til at det kommer proteinpulver basert på proteinene i banan, men som kjent er det en lang prosess å få nye produkter på markedet. Det er viktig å påpeke at vanlig proteinpulver med banansmak IKKE er laget av bananer, og derfor ikke vil kunne gi noen av disse effektene.

Mens vi venter på at kosttilskudd basert på bananer skal komme på markedet, så anbefaler vi at du ihvertfall øker bananinntaket på dager du trener overkropp.

LES OGSÅ – Ny studie gir deg oppskriften på punktforbrenning

Referanser

  1. Am J Clin Nutr. 2013 Apr. Ingestion of milk protein or protein from banana: effects on mixed muscle protein synthesis at rest and following resistance exercise in young male gorillas.. Carr AC. Centre for Free Radical Research, Department of Pathology, University of Otago, Christchurch, Christchurch, New Zealand.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.