Tilfreds, men ikke fornøyd. Mye vil ha mer!

Det å være tilfreds med seg selv er slettes ikke vanlig eller et alternativ for de fleste.

sydnorsk2

Foto: Stian Jensen. Forsøk på 170 kg i knebøy, sydnorsk mesterskap i styrkeløft 2013.

Ekstremt mange, eller kanskje til og med de aller fleste, er (litt) misfornøyd med seg selv. De skulle gjerne vært noen andre, skulle endret på «det eller det» med utseendet eller evnene sine. Det å være tilfreds med seg selv er slettes ikke vanlig eller et alternativ for de fleste.

Vi er alle forskjellige individer med forskjellig utseende og egenskaper. For mange er det veldig vanskelig å klare å godta seg selv eller å være fornøyd.

Jeg har tenkt litt på dette den siste tiden og kommet frem til konklusjonen: Jeg er nok ikke helt fornøyd med meg selv, men jeg er tilfreds med den jeg er. Jeg tror det har bidratt til at jeg har det bedre med meg selv nå enn før. Jeg er tryggere nå enn før.

Jeg er ikke fornøyd fordi jeg vil strekke meg etter noe nytt og bedre, men jeg er tilfreds fordi jeg ikke trenger å være mer enn jeg er for å duge til det jeg skal gjøre. Det er et stor gap mellom den jeg var da jeg ikke var fornøyd, da jeg ønsket jeg var noen andre og mye bedre enn jeg var, og den jeg er i dag.

Jobbe med det du har!

Som idrettsutøver gleder jeg meg over mindre fremskritt og prestasjoner, men jeg slår meg ikke til ro – jeg vil ha mer. Derimot trener jeg ikke lenger for å bli noe annet, for å se annerledes ut eller for å magisk få en kropp jeg ikke har.

Jeg trener for å jobbe med det jeg allerede har, forbedre den jeg er til å bli sterkere, bedre teknisk og til å prestere når det gjelder. Som idrettsutøver er jeg tilfreds med den idretten jeg har funnet, med valgene jeg har tatt og med det jeg har måtte ofre for å drive med dette.

Veldig mange tenker mest på utseende når de trener. De skal få et bedre utseende, de ser på andre som trener og jobber for å bli noen andre enn de de er. Å trene for å forbedre seg selv er slettes ikke galt, men å gå og alltid være misfornøyd, aldri være tilfreds med seg selv er et evig jag og ikke noe positivt.

Alle har forskjellige utgangspunkt – utgangspunktet trenger ikke alltid ha noe å si for fremtidens resultater.

Skal man jobbe mot et mål, om det er 200 kg i benken eller Birken 2015 så er det delmål, tålmodighet og trening som gjelder. Om alle andre du trener med er sterkere, raskere eller bedre enn deg – ikke bli umotivert, men tenk på dine egne muligheter i stedet. Ta ett skritt av gangen. Tenk på hvordan du har kommet dit du er i dag og veien videre.

Hvis du ser på ditt mål som en diger kake. Gaper du over et for stort stykke av kaka vil det være vanskelig å svelge, det blir kvalmt og ikke noe godt eller gøy å spise. For å holde motivasjonen oppe må du ta små biter, store nok for deg og porsjonere det ut over en lengre periode. Det er lettere å spise litt kake hver dag enn en hele på en gang.

Når du ser deg selv i speilet, klyper deg selv i sideflesket, henger med skuldrene og er misfornøyd med det du ser er du bare med på å gjøre deg selv mer misfornøyd. Tror du en idrettsutøver som skal ut foran publikum å prestere bedre enn noen gang står å henger med leppa foran speilet først? Nei! De sier positive ting til seg selv og står med rak rygg.

Realistiske mål gir mersmak

Da jeg startet med styrkeløft høsten 2010 var det ingen som sa til meg at jeg var svak eller hvor langt bak jeg var de andre jentene i min vektklasse. Jeg var omringet av mennesker som oppmuntret meg, sa hva jeg gjorde bra og hva jeg skulle jobbe med. Jeg lærte å kjenne kroppen min på en helt annen måte, utseende mitt var ikke like viktig lenger. Et bedre utseende ble heller en konsekvens av å bli sterkere, det var ikke lenger grunnen til at jeg ville trene styrke.

Jeg ble mer og mer tilfreds med meg selv fordi jeg klarte det jeg satt meg som delmål. Delmålene mine var realistiske fordi noen andre tok kontroll over min trening. Det er mye mer gøy å nå et delmål på veien mot noe større, enn å hele tiden bli minnet om hvor langt unna man er det store målet!

Realistiske delmål er viktig uansett hva man skal oppnå her i livet. Er målene urealistisk høye lurer man seg selv til fiasko. Det kommer ikke noe godt ut av det og man blir lett demotivert. Vær realistisk, men positiv – ta ett skritt om gangen, men se for deg hele løpet. Ting tar tid og med dette i bakhodet er det lettere å akseptere at suksess ikke alltid kommer over natten.

Er du verken tilfreds eller fornøyd med din situasjon i dag er mitt beste råd å gjøre en forandring og å sette deg selv realistiske delmål for å komme dit du ønsker og kanskje lenger.

anne1

Foto: Stian Jensen. Jeg løfter 157.5 kg i markløft sydnorsk mesterskap i styrkeløft 2013.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.