Bare 1 av 5 nordmenn oppfyller anbefalingen om fysisk aktivitet

Ifølge en ny undersøkelse oppfyller bare 1 av 5 nordmenn myndighetenes anbefalinger for fysisk aktivitet. Dessuten er vi ikke stort bedre enn amerikanerne.

sentosa_3str_sofa_room

Liker du å trene eller er du den som arrangere symøter på treningssenteret bare for å ta igjen alt det som har skjedd de siste dagene med kompiser og venninner?

Anbefalingene for voksne tilsier er at alle bør være moderat fysisk aktive i minimum 30 minutter hver dag. Altså i gjennomsnitt 3,5 timer i løpet av en uke.

En ny studie fra myndighetene viser at bare 1 av 5 oppfyller disse anbefalingene for fysisk aktivitet. Studien har kartlagt aktivitetsnivået til hele den norske befolkning mellom 20 og 85 år.

Helgene ødelegger

Vi Nordmenn liker å se på oss selv som et sunt og aktivt folkeslag. Tallene fra denne undersøkelsen viser derimot et annet bilde. Opp mot 80 % av oss er ikke tilstrekkelig fysisk aktive.

Men hvem gjelder dette?

– Det er vanskelig å se tydelige forskjeller på hvem som beveger seg nok, og hvem som ikke gjør det. Men vi ser at det er i helger og ferier at de største forskjellene oppstår. I arbeidsuka er livet mer strukturert for oss, sier doktorgradsstipendiat Bjørge Herman Hansen til NIH.no

Ingen kjønnsforskjeller

Det er heller ingen betydelig forskjell på kvinner og menn, slik man tidligere har trodd.

I undersøkelsen er det blitt brukt både spørreskjema og objektiv aktivitetsmåler som viser at norske menn og kvinner er omtrent like aktive.

Vi ser at menn rapporterer et høyere aktivitetsnivå enn kvinner, men når vi måler dette med aktivitetsmålerne ser vi at forskjellene forsvinner. Det er antakelig årsaken til at vi tidligere har trodd at menn er mer aktive enn kvinner. Dessuten registrerer målerne aktivitet man kanskje ikke ville tenkt på å rapportere, som for eksempel lek med barn og husarbeid.

Studien viser også at aktivitetsnivået er ganske jevnt etter fylte 30 år. Det nivået du har da, beholder du gjerne fram til du når 65-70 år.

Begynn i dag!

Jeg har tro på at små endringer over tid vil gi gode og vedvarende helseeffekter på lang sikt.  Hard og intensiv trening vil helt klart gi bedre og raskere effekt, men det er krevende å endre sin livsstil.

Her er 3 tips til deg som kan hjelpe deg å få en litt sunnere hverdag.

  1. Gå til jobb, butikken, trening og når du skal besøke vennene dine.
  2. Gjør litt ekstra husarbeid bare for aktivitetens sin skyld. Badet blir rent og du får gjerne litt ekstra energi til å gjøre andre ting på kvelden.
  3. Lek med barna dine! Og gjerne ute. Har du ikke barn kan du alltids leke med andres barn.
  4. Arrangere skiturer/aketurer på facebook! Dette er noe som fint kan gjennomføres midt i uka, bare det planlegges litt slik at det er muligheter for samlet sosial grillmiddag istedet for aking i blinde og lite fristne matpakker.

Sjekk også denne videoen for flere tips

Referanser

  1. Typisk norsk å sitte stille. Norges Idrettshøyskole
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.