Urealistisk reklame for salg – vær kritisk til hvem og hva du velger å stole på

Ikke ta alt du leser på blogger og i magasiner for god fisk.

OdaPT

Vi omringes av bedrevitere som vet alt om helse, trening og kosthold, av treningsmagasiner, og det strømmer uendelig med nye og gamle artikler på nett.

Jeg har i frustrasjon slått hodet i bordet: jeg kan ikke forstå hvordan noen kan slenge ut «fakta» i hytt og pine, når det faktisk står på folks helse.

Jeg vil skille mellom tre kategorier:

  1. Selgere – som selger for inntekt, og ikke hovedsakelig fordi de ønsker å hjelpe deg.
  2. Uvitende – som muligens ønsker å hjelpe deg, men som aldri innser at de ikke har kunnskap nok.
  3. Genuint interesserte – som faktisk ønsker å hjelpe deg, og er opptatt av at det de lærer bort stemmer.

LES OGSÅ – Slutt å sammenligne deg selv med andre!

«Få flat mage på 4 uker»

En tiltrekkende tittel for de som ikke vet bedre. Selgeren vet at raske metoder til resultater er noe som frister for flertallet, men har du stilt deg selv spørsmålet om metoden er realistisk? Er den tilpasset deg? Vil denne selgeren egentlig i det hele tatt hjelpe deg, eller vil vedkommende kun tjene på «hjelpen» h*n tilbyr til egen fordel?

For å ta et eksempel: en blogger har såkalt slanket seg, og vet dermed hva som er fasiten til hvordan man kvitter seg med kiloene. «SLIK KVITTER DU DEG MED KILOENE» er overskriften på artikkelen.
Bloggeren kan for all del være interessert i å hjelpe deg. Eller så ligger muligens behovet (i verste fall) i å oppnå nettklikk og likes. Om denne bloggeren faktisk ønsker å hjelpe deg, så kan du likevel stille deg spørsmålet: har hun den kompetansen som er relevant for å kunne uttale seg om vektnedgang?

Den genuint interesserte ser jeg på som en person som er ærlig i sine uttalelser og sitter med et ønske om å hjelpe, er åpen for kritikk for å utvide sin kompetanse, samt UNDERSØKER sine fakta. Vedkommende er opptatt av å holde seg oppdatert på nyere forskning, og ønsker å se at du tar optimal nytte ut av personens nåværende kunnskap. Det er ingen garanti for at denne genuint interesserte som gir ut artikkelen/du får hjelp av, er den beste på markedet, men at personen prøver sitt beste, erfarer og ønsker å bli bedre, er et gullkorn som er verdt å gi en sjanse.

TRENING BØR TILPASSES INDIVIDUELT IMG_8884

Med en bransje som vokser i full fart, har litt for mange uten kompetanse bastant bestemt seg for hva som er rett og galt. Vage definisjoner på hvordan man oppnår ulike mål, med metoder som ofte er fremstilt som riktig for alle og en hver. «Det funket for meg, så da funker det for deg».
Jeg må slå hodet i bordet en gang til. Trening er ikke likt for alle, med forskjellige utgangspunkt, forutsetninger samt behov.

VÆR KRITISK – UNDERSØK HVEM DU HAR MED Å GJØRE

RASK ELLER SMART METODE? Ikke se etter den raskeste løsningen, men heller den smarteste. Om du ikke er sikker? Forhør deg. Det er aldri noe galt i å spørre.

EN AV DE BESTE/FERDIG UTLÆRT? Den som utgir seg for å være den beste og ser seg selv som ferdig utlært, er sannsynligvis lang ifra det vedkommende utgir seg for å være. I en bransje som denne blir man aldri utlært, og jeg ser det som viktig å holde seg oppdatert tritt og ofte.

FOR GODT TIL Å VÆRE SANT? Se realismen i hvitøyet. Virker det ikke realistisk, så vær kritisk til å ta det for god fisk.

STILL SPØRSMÅL – enten det er til deg selv eller den som utgir fakta. Du kan komme langt med litt nysgjerrighet.

SE ETTER REFERANSER – gode referanser fra tidligere kunder/omtaler av den aktuelle personen slår aldri feil, og kan være en god retningslinje for å se om personen fremstiller fakta som er til å stole på.

Så dere: VÆR KRITISK TIL HVEM/HVA DU VELGER Å STOLE PÅ. Og ja: også kritisk til meg, som alle andre :-)

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.