Utviklingen i norsk kosthold 2012

I dag ble den årlige rapporten om nordmenns spisevaner publisert. Den viser at vi fortsatt får i oss for mye mettet fett og sukker.

I dag kom den årlige rapporten som tar for seg utviklingstrekk og trender i nordmenns kosthold de siste tiårene.

Rapporten som utgis av helsemyndighetene kan blant annet fortelle oss at vi får i oss vesentlig mer fett enn det myndighetene anbefaler oss. 16 % av energien kommer fra mettet fett, mens den anbefalte maksgrensen er på 10 %.

Mindre fisk og mer grønnsaker

Skjermbilde 2013-01-29 kl. 16.04.35Mens inntaket av korn inkludert ris faller og inntaket av frukt og bær holder seg stabilt, er det bra å se at inntaket av grønnsaker fortsetter å øke.

Og selv om inntaket av matpoteter også synker, er det positivt at inntaket av bearbeidede poteter også reduseres tilsvarende.

Myndighetene ønsker at vi skal bli flinkere til å spise fisk, men der sliter vi, og trenden de siste ti årene er nedadgående, samtidig som vi stadig øker inntaket av kjøtt.

Vi drikker mindre og mindre melk, både av helmelk, lett, skummet og ekstra lettmelk. Vi får også i oss mindre margarin, smør og sukker.

Mye kan bli mye bedre

Selv om det er sporing å bedre, er det mye igjen før vi spiser slik som myndighetene ønsker.

Helsedirektoratet anbefaler et inntak av minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær daglig. Bare 20 prosent av oss når denne anbefalingen.

Og mens inntaket av fisk steg tidlig på år 2000-tallet, har det igjen begynt å falle. Myndighetene ønsker å få oss til å spise mellom 300 og 450 gram fisk i uken. I følge Norkost 2010-11 er det gjennomsnittlige inntaket av fisk på 310 gram i uken.

Mer mettet fett, mindre sukker

Inntaket av sukker fortsetter å gå ned. Siden 1999 har vi gått ned fra et inntak på 44 kilo til 30 kilo i fjor. Likevel er det slik at vi bruker tre ganger så mye penger på sukkervarer og leskedrikker som fisk.

I løpet av de siste årene har også inntaket av mettet fett økt. Noe av forklaringen er nok det økte fokuset på lavkarbokosthold.

Ønsker du å lese rapporten Utvikling i norsk kosthold 2012, så finnes den her.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.