De 5 viktigste grunnene til at et vegansk kosthold kan være vanskelig å følge

Et vegansk kosthold som ekskluderer matvarer av animalsk opprinnelse er krevende, mener Kris Gunnars.

paprika

Det finnes ikke et universalt kosthold som passer alle. Vi er ulike og det som fungerer for en person trenger nødvendigvis ikke å fungere for en annen. Personlig anbefaler jeg en miks av animalsk og planteføde og mener det finnes gode holdepunkter for at en kombinasjon er det beste.

Jeg får derimot ofte kommentarer fra veganere at jeg burde kutte ut alle produkter av animalsk opprinnelse (som eksempelvis kjøtt, egg, meieriprodukter, honning, osv). De aller mest kritiske hevder at jeg må være sponset av kjøtt- og meieriindustrien og burde ha satt meg bedre inn i funnene i The China Study.

Det er ingenting i veien med å ha et vegansk kosthold og hvis du føler det er det riktige for deg, så er det helt i orden. Jeg har derimot et problem med dets tilhengere når de bruker løgn og frykt for å få oss andre til å spise på samme måte. Jeg skal derfor summere opp de 5 hovedproblemene med et vegansk kosthold og hvorfor et slikt kosthold er en dårlig idé.

1. Vanskelig å få i seg nok næringsstoffer

Vitamin B12 er et vannløselig vitamin som påvirker funksjonen til samtlige celler i kroppen vår og er viktige for både hjernen vår og blodet. Fordi vitaminet ikke finnes i planteføde (med unntak av noen få typer alger) er det svært vanlig at veganere ikke får i seg nok.

En undersøkelse viser at 92 prosent av veganerne som ikke inntok multivitamin eller vitamin B12-tilskudd får i seg for lite vitamin B12 (1).

Det finnes også andre næringsstoffer som bare finnes i animalsk føde:

  • Animalsk protein: Inneholder alle essensielle aminosyrer og er viktig for bygging av muskler og beinhelsen for å nevne noe. Veganere får ikke i seg noe animalsk protein, noe som også kan påvirke kroppskomposisjonen negativt (23,45).
  • Kreatin: Undersøkelser viser at veganere har lite kreatin, noe som kan virke negativt inn på muskel- og hjernefunksjon (678).
  • Karnosin: Kan beskytte mot ulike degenerative prosesser i kroppen. Det sies også å redusere aldringsprosessen. Karnosin finnes bare i animalsk føde (91011).
  • Docosahexaensyre (DHA): Er den mest aktive omega-3 fettsyren i kroppen og finnes primært i animalsk føde. Planteformen for omega-3, ALA, omdannes ikke spesielt effektivt til DHA i kroppen (121314).

Veganere er gjerne også motstandere av mettet fett og kolesterol. Kolesterol er en viktig bestanddel av cellemembranene og er med i dannelsen av steroidehormonene, som eksempelvis testosteron. En undersøkelse viser at det er en korrelasjon mellom inntaket av mettet fett og økte testosteronverdier (15).

Ikke overraskende ser man at veganere har mye lavere testosteronverdier enn personer som spiser kjøtt(16171819).

2. Ingenting tyder på at det er sunnere/bedre

Det finnes ikke kontrollerte undersøkelser som viser at et vegansk kosthold er noe bedre enn andre kosthold. Tilhengerne hevder ofte at det motsatte – et lavkarbo-kosthold med mye fett er farlig. Det er jeg selvsagt uenig i.

En randomisert kontrollert studie (A to Z studien) sammenlignet et Atkins, lavkarbo-kosthold med Ornish (lav-fett, nesten vegansk kosthold (20). Undersøkelsen viser at førstnevnte måte å spise på ga betraktelig bedring i ulike helsemarkører. Det skal sies at ikke alle forskjellene var statistisk signifikant.

  • Atkins-gruppen gikk mest ned i vekt: 4,7 versus 2,5 kilo.
  • Atkins-gruppen hadde en større reduksjon i blodtrykket.
  • Atkins-gruppen hadde bedre HDL-kolesterol.
  • Atkins-gruppen hadde en større reduksjon i blodfett: -29,3 mg/dL versus. -14,9 mg/dL.
  • De som fulgte Atkins-kostholdet hadde dobbelt så stor sannsynlighet for å holde seg til kostholdet fra start til mål. Det tyder på at det kan være enklere å følge.

Det finnes riktignok noen undersøkelser som viser en helseeffekt og redusert mortalitet hos vegetarianere og veganere, blant annet Seventh-Day Adventist studiene (21, 22). Men det skal bemerkes at de er observasjonsstudier og ikke kan si noe om årsakssammenheng. En sannsynlig forklaring er at vegetarianerne er mer helsebevisste – de spiser mer grønnsaker, røyker mindre, beveger seg mer osv. Det har nok lite med at de unngår animalsk føde å gjøre.

I en annen undersøkelse som inkluderte 10.000 personer var det ingen forskjell i mortalitet mellom vegetarianere og ikke-vegetarianere (23). En kontrollert studie peker på at et vegansk kosthold er bedre mot diabetes enn de offisielle retningslinjene fra den amerikanske diabetes-foreningen (24). Det samme har man sett når man har sammenlignet et lavkarbo-kosthold med de offentlige anbefalingene (25).

3. Bruker frykt for å fremheve kostholdet

Til tross for propagandaen så finnes det ingen bevis for at kjøtt, egg, eller næringsstoffer med animalsk opprinnelse, slik som mettet fett og kolesterol fører til noe som helst negativt. Hvis du først skal anbefale dette kostholdet, vær ærlig og unngå skremselspropaganda og lureri.

Og når det kommer til The China Study, som ofte blir brukt som et bevis på at et vegansk kosthold er det aller beste:

Undersøkelsen er en såkalt observasjonsstudie og ble gjort av en forsker med forutinntatte holdninger. Han har helt bevisst plukket data som støtter konklusjonene hans og ignorert de som ikke har gjort det. Funnene i studien har blitt grundig tilbakebevisst. For nærmere begrunnelse, så vil jeg anbefale disse to artiklene:

En ny kinesisk undersøkelse som nylig ble publisert har også kontraindikert funnene i undersøkelsen og peker på at de mennene som spiste mest rødt kjøtt hadde minst risiko for kardiovaskulær sykdom og damene som spiste rødt kjøtt hadde også minst risiko (26).

4. Kan fungere på kort sikt, men av andre årsaker

På ulike internettfora vil du finne mange som skryter uhemmet av et vegansk kosthold, og selv om jeg ikke tror at de lyver, skal du huske på at dette er anekdotiske bevis, ikke forskning. Slike suksesshistorier ville du finne overralt og om hva som helst. På kort sikt kan et slikt kosthold gi en helsegevinst, men jeg er mer skeptisk på lang sikt på grunn av den potensielle mangelen på viktige næringsstoffer. Veganere anbefaler deg tross alt ikke bare å styre unna mat av animalsk opprinnelse, de anbefaler deg også styre unna tilsatt sukker, prosesserte karbohydrater og oljer, transfett, å slutte å røyke og trene. Det er åpenbart mange konfunderende faktorer som kan forklare den positive effekten.

5. Ingen helsegevinst av å unngå animalsk føde

Vi mennesker har spist kjøtt i hundretusen eller millioner av år. Vi har ingen problemer med å fordøye, absorbere og ta nytte av de mange nyttige næringsstoffene som finnes i animalsk føde, helst fra dyr som har fått gress og har mulighet til å beite utendørs. Dette må vi skille fra prosessert rødt kjøtt.

Det finnes ingen sammenheng mellom uprosessert rødt kjøtt, hjerte- karsykdom, diabetes eller økt sannsynlighet for å dø i en viss periode (2728). Det finnes en svak sammenheng mellom økt risiko for kreft, men det har trolig mer med overdreven bruk av steketemperatur, enn kjøttet i seg selv (293031).

Det finnes heller ingen holdepunkter for at rødt kjøtt fører til hjertesykdom. En undersøkelse med nesten 350.000 deltagere fant ingen korrelasjon mellom mettet fett og kardiovaskulær sykdom (323334). Det samme gjelder undersøkelser på egg (som inneholder mye kolesterol (3536). For alle som tåler kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter etc er dette svært næringsrik føde.

De er spekket med høykvalitets-protein, sunt fett, vitaminer, mineraler og andre mer ukjente næringsstoffer som har en positiv effekt på helsen. Så ja, det finnes kanskje etiske eller religiøse årsaker til å ikke spise dyr, men det finnes ingen vitenskaplige eller helsemessige årsaker til at vi skal eliminere animalsk føde.

Ta med deg dette!

Alder, kjønn, aktivitetsnivå, metabolsk helse, matkultur og personlige preferanser er med og påvirker hva som er det optimale kostholdet for det. Et vegansk kosthold passer kanskje for noen, men ikke for alle.

Om du velger et vegansk kosthold bør du være ekstra påpasselig med å ta tilskudd av de næringsstoffene det fort oppstår mangler av. Om du føler at dette gir deg resultater, gjør at du føler deg bra, og at du klarer å holde deg til kostholdet, så er ingenting bedre.

Artikkelen er fritt oversatt og noe forkortet ut fra original-artikkelen

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.