;
;

Verdens enkleste proteinrike rundstykker

Kjempegode, hjemmelagde rundstykker med høyt proteininnhold!

image304

Nybakte proteinrike rundstykker anyone?

Til å lage disse trenger du:

  • 2 egg
  • 250 g havregryn
  • 250 g cottage cheese
  • 2 ts bakepulver
  • 1 klype salt

Det er alt. 

Og slik gjør du:

  • Sett stekovnen på 180 grader, så den er klar til å brukes når du er ferdig med deigen.
  • Deretter blander du alle ingrediensene sammen i en bolle.

image298

Bland det hele sammen med en kjøkkenmaskin eller stavmikser. Jeg bruke en stavmikser, og deigen ble akkurat passe klissete.Takket være bakepulveret slipper du å vente på at deigen skal heve. Dermed kan du gå rett på sak! Jeg brukte en skje til å enkelt forme rundstykkene og legge de på en stekeplate, med bakepapir under.

Deretter var det svupp, inn i stekovnen på midterste rille. Der ble de stående i cirka 25 minutter.

… Og når du tar de ut skal de se cirka slik ut.

image302

Oppskriften kan med fordel dobles, slik at du får flere rundstykker når du først er i gang. Jeg pleier å fryse ned det jeg ikke bruker, og ta ut stykkvis dagen før jeg skal spise de. Perfekt å ha med seg på farta.

Akkurat hvor lenge de står er opp til deg og hvor godt stekt du ønsker de, men etter 25 minutter var de ihvertfall gyllenbrune som på bildet, og akkurat passe seige inni. NAM!

image306

Hehe, kan vel ikke akkurat skryte nevneverdig av meg sjæl på dette bildet, men det er ihvertfall ikke tvil om hva som ser best ut – rundstykkene <3

La de hvile et par minutter mens du setter frem pålegget, og voilà, du har næringsrike, supersunne rundstykker, klare til kveldsmat-servering.

Håper det er flere enn meg som ser hvorfor disse kåres til verdens enkleste rundstykker, hehe. 

Til de av dere som er spesielt interessert inneholder 1 rundstykke cirka 135 kalorier, 4 gram fett, 16 gram karbohydrater og cirka 8 gram protein.

Min motivasjon for å lage hjemmelagde rundstykker er ikke kaloriere, men heller næringsinnholdet. Når jeg baker de selv er jeg 100% sikker på hva de inneholder, som i dette tilfellet er såre enkelt.

En annen ting – hvor hyggelig er det ikke med hjemmelagde rundstykker? Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg koste meg like mye når jeg lagde de som når jeg spiste de, spesielt når det hele gikk så raskt. Og ja. Man får et par ekstra poeng i boka når man stiller med hjemmelaget bakst ass Som å spise kjærlighet!

… Og kroppen din fortjener litt spiselig, proteinrik kjærlighet. Vel bekomme!

Innlegget ble først publisert på Pia sin egen blogg.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.