;
;

Får du vondt av baseløftene? Gjør dette!

Ja, du kan gjøre endringer slik at vondtene og ubehaget under baseøvelsene forsvinner.

layne-nortons-1

Det er ikke uvanlig at øvelser som benkpress, markløft og knebøy fremprovoserer smerter, enten under eller etter utførelse av dem. Om du kjenner deg igjen vet du hvor frustrerende dette kan være, og du vet at tankekværna gjør skallen god og varm. Du vil tross alt finne ut hvordan du kan trene disse øvelsene uten å få vondt! 

Vi kan snakke om mange ulike faktorer for hvert baseløft når noe gjør vondt, men av og til kan vi gjøre det enkelt.

Vi er lært opp til å tenke at om du ikke utfører disse baseløftene etter reglene i styrkeløft, så er de ikke gjeldende. Det er riktig at det ikke er gjeldende innen idretten styrkeløft, men hva annet?

Absolutt ingenting!

Det er ikke noe galt i å tilpasse baseløftene om dette sørger for at du kan løfte trygt og effektivt. 

Det kommer ikke noe baseløftpoliti og arresterer deg om du kjører løft som ikke blir godkjent i styrkeløft. For å sette det i perspektiv:

  • Det er ikke noe ellers i verden som baserer seg på å løfte ting fra bakken med en stang som i styrkeløft (hvert fall ikke fra en bestemt høyde).
  • Det er ikke noe som krever at du har en stang på ryggen, bøyer deg ned til godkjent styrkeløftdybde og reiser deg opp igjen.
  • Og det er ingenting som krever at du ligger på ryggen og presser opp en stang.

Jeg vil påpeke at jeg liker baseløftene og styrkeløft, men det er viktig for meg å poengtere at: Skjermbilde-2015-12-16-kl.-11.27.46

Baseløftene har ingen betydning med mindre de betyr noe for deg. Og er du ingen styrkeløfter, ligger det liten verdi i å utføre dem etter reglene i styrkeløft om kroppen din sier ifra om at det ikke føles bra! Det blir som å presse firkanter inn i runde hull. Alle som har forsøkt dette vet at det ikke er spesielt effektivt.

Så, hva gjør du om du får vondt av baseløftene?

Det enkleste er å forkorte løftebanen for å se om dette kan endre på situasjonen. Så enkelt kan det være!

Dette betyr for eksempel at du stopper tidligere i knebøy, eller kjører knebøy til en høy boks. Om vanlige bøy fremprovoserer smerter, men dette går bra, vet du at du kan trene knebøy på denne måten (eller andre måter) og samtidig terpe på elementer som bedrer «godkjente» knebøy om dette er noe du ønsker å gjøre.

Har du problemer i startposisjon av markløft kan du enkelt plassere et par vektskiver eller steppere under vektskivene for å heve stanga høyere fra underlaget. Det er ingen logikk i at alle skal løfte stanga fra samme høyde når vi alle er ulike (ulik høyde, lengdeforhold på bein, overkropp, armer, etc.). Denne regelen er kun basert på at vektskivenes diameteter ble standardisert og satt i stein en gang tilbake i historien, og den passer som regel veldig godt for noen, men ikke like bra for andre.

Har du problemer med benkpress, kan du stoppe tidligere for å unngå bunnposisjon (som ofte kan provosere skuldrene). Dette ved å senke stanga til en eller flere planker (board press), eller enkelt og greit få en parter til å plassere en massasjerulle på brystet som du senker stanga til.

Idretten styrkeløft er standardisert og har sine regler der alle må følge de samme reglene åkke som, men styrketrening har ikke disse reglene og du kan derfor tilpasse treningen til kroppen din, ikke tilpasse kroppen din til øvelser du kanskje ikke mestrer eller liker. 

De fleste er enige i at det er viktig å tilpasse treningen, men likevel skal «alle» kjøre baseløftene i sin Skjermbilde-2015-12-14-kl.-15.35.22rene form, hvilket betyr at mange må ende opp med å presse firkanter inn i runde hull.

Dette gir ingen mening for meg.

Det er ikke galt å praktisere baseløftene med tilpasset arbeidsvei, på lik linje med at det ikke er noe galt i å løfte med ulike grepsbredder, fotplasseringer, osv. som passer nettopp deg best.

Så lenge du får det du vil få ut av en øvelse er du på rett vei.

Husk at du trener for deg og din kropp, ikke for å tilfredsstille andres oppfatning av hva som er riktig og galt for dem. Trening bør så absolut være teknisk riktig, men har du teknikk og fundamental treningskunnskap på plass, er det ikke noe galt i å tilpasse det du føler du må tilpasse.

Artikkelen ble først publisert på eiriksandvik.no.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.